کاربردهای فرآیند اسمز معکوس

کاربردهای فرآیند اسمز معکوس

 

کاربردهای فرآیند اسمز معکوس:

فرآیند اسمز معکوس (RO )

یکی از حیاتی ترین نیازهای بشر آب می باشد. انسان برای زنده ماندن نیاز به آب آشامیدنی دارد. منابع آبی موجود در کره زمین، آب اقیانوس ها و دریاچه ها می باشند که شور و غیر قابل استفاده هستند. به همین علت انسان ها برای تامین آب آشامیدنی از منابع آب های زیرزمینی که عمدتا آب شیرین هستند، استفاده می کنند.
با این حال آب های شیرین نیاز به تصفیه دارند زیرا آلایندهای موجود در آن می تواند برای سلامتی انسان بسیار خطرناک باشد. در سال های اخیر دانش تصفیه آب به امری بسیار ضروری تبدیل شده است که از این دانش برای تامین آب سالم استفاده می شود. به طوری که برای هفت میلیارد انسان که ساکن کره زمین هستند، باید از روش های مختلفی استفاده نمود تا آب سالم تهیه و در دسترس قرار گیرد. تکنولوژی فرآیند اسمز معکوس از روش های می باشد که به کمک یک غشای نیمه تراوا تقریبا تمامی ناخالصی های موجود در آب را حذف می کند و آب سالم و شیرین تامین می گردد. در اینجا به چند مورد از کاربردهای تصفیه اسمز معکوس اشاره می شود.

کاربردهای فرآیند اسمز معکوس

فرآیند اسمز در تصفیه آب شهری: دستگاه تصفیه خانگی اسمز معکوس آب شهری را تصفیه می کند و باعث بهبود طعم و بوی آب تصفیه شده می شود. کلر، فلوراید، نیترات، نیتریت که در آب شهری وجود دارند با دستگاه خانگی RO حذف می شوند. این دستگاه به راحتی در خانه ها نصب و راه اندازی می شود و همچنین نگهداری از آن آسان می باشد.

فرآیند اسمز در صنایع پزشکی و داروسازی: استفاده از آب تصفیه شده در صنایع داروسازی اهمیت بسیاری دارد. تولید آب های مختلف برای تزریق و یا انجام تحقیقات علمی نیازمند آب با درجات مختلف تصفیه می باشد. شرکت های دارویی از اشعه های UV برای استریلر آب تصفیه شده با فرآیند اسمز معکوس استفاده می کنند. و بدین ترتیب آب مورد نیاز شرکت های دارویی کاملا تصفیه و استریلر می باشد.

کاربردهای فرآیند اسمز معکوس

اسمز معکوس در کشاورزی:

آب مورد استفاده در بخش کشاورزی باید عاری از مواد شیمیایی باشد. زیرا این مواد شیمیایی به خاک نفوذ کرده و بافت خاک را تغییر می دهد. انباشت مواد شیمیایی در خاک سلامت انسان، دام و گیاهان را با چالش خطر مواجه می کند. اگرچه برای آبیاری زمین های کشاورزی نیاز به تصفیه کامل آب نمی باشد. ولی همچنان فلزات سنگین و مواد شیمیایی مضر باید از آب حذف شوند. وجود فرآیند تصفیه اسمز معکوس در صنعت مواد غذایی که ارتباط مستیم با بخش کشاورزی دارد کاملا ضروری می باشد.

کاربردهای فرآیند اسمز معکوس

اسمز معکوس در نیروگاه ها:

نیروگاه های برق با استفاده از بخار تولیدی که ناشی از سوخت فسیل، نفت و ذغال سنگ می باشد، باعث حرکت توربین ها می شود و برق تولید می گردد. این دیگ های صنعتی به آب سخت ) آبی که دارای نمک های معدنی مانند بی کربنات ها، یون های کلسیم و منیزیم می باشد( حساس می باشند. آلودگی های موجود در بخار آب باعث تخریب و هزینه های زیادی مانند ایجاد جرم، افزایش زمان تمیز کردن و کاهش عمر مفید دیگ های بخار می شود. به همین جهت در این دیگ ها باید آب نرم استفاده شود که از طریق فرآیند تصفیه اسمز معکوس آب تصفیه می شود. صنایع مهمی مانند صنایع مکانیکی، شیمیایی، صنعت چوب(تولید خمیر کاغذ) برای تامین آب مورد نیاز خود از سیستم RO اسنتفاده می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *