دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی دستگاهی با ظرفیت ۲۰۰ تا ۸۰۰ گالن تصفیه در شبانه روز هستند. متدوال‌ترین ظرفیت آن دستگاه ۴۰۰ گالنی است. این دستگاه ها همان‌طور که از اسم‌شان مشخص است به روش اسمز معکوس عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها نیازمند فیلترهای ممبران است که ممبران توانایی جذب و تصفیه آب تا حدود ۰۰۰۱/۰ را داراست. با این خاصیت می‌تواند بسیاری از آلودگی‌های همچون نیترات، نیتریت، سختی محلول در آب و انواع قارچ‌ها و پلانگتون‌ها و آرسنیکو فلزات سنگین و مواد شیمیایی محلول شده و حتی مواد معلق در آب را بگیرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه نمود این است که دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی در ظرفیت‌های مشابه از نظر ساختار و کیفیت دارای انواع متعدد است. تفاوت ذکر شده به دلیل تفاوت در تعداد ممبران‌‌ها، برند ممبران‌ها، تعداد پمپ‌ها، وجود یا عدم وجود سیستم کنترل، سوییچ‌ها، نوع شیربرقی استفاده شده و … است. تمام این موارد باعث ایجاد اختلاف در قیمت دستگاه می‌شود.

مراحل تصفیه آب در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

مرحله اول

در سیستم‌های اسمز معکوس نیمه صنعتی به دلیل افزایش عمر ممبران ها و کارآیی آنها در مرحله اول از فیلترهای پلی پروپلین استفاده می‌شود. معمولا ضخامت فیلترهای پلی پروپلین حدود ۵ میکرون است. این فیلترها می‌توانند شن و ماسه و رنگ و گل ولای را از آب بگیرند. که هوزینگ مرحله اول نیز معمولا به رنگ شفاف است به طوری که داخل هوزینگ دیده می شود که در صورتی که فیلتر زودتر از موعد کثیف شد قابل رویت باشد.

مرحله دوم

در مرحله دوم تصفیه از فیلتر کربن فعال گرانول استفاده شده است. از خواص کربن فعال گرانولی می‌توان به گرفتن بو، چربی، رنگ، زنگ و همین طور گرفتن و از بین بردن بسیاری از میکروب‌ها و کلر اشاره نمود. این مسئله هم باعث تصفیه بهتر آب می‌شود و هم به بالا رفتن عمر فیلتر ممبران کمک می‌کند.

اینجا را هم بخوانید   کاربرد دستگاه ROدر صنایع مختلف

مرحله سوم

در مرحله سوم از کربن بلاک استفاده می‌شود. به خاطر نوع روش تولید و کربن اکتیو و دیگر مواد افزوده شده در داخل این فیلتر توانایی گرفتن کلر و فلزات سنگین و کودشیمیایی و بو و چربی را دارد. در آخر این مرحله آب تصفیه شده کاملا جهت ورود به فیلتر مرحله ۴ (ممبران) آماده می‌شود.

مرحله چهارم

مرحله چهارم فیلتر ممبران است. همان طور که پیشتر گفته شد فیلتر ممبران اصلی‌ترین مرحله تصفیه آب را انجام می‌دهد. گرفتن سختی اضافه آب، بو، چربی، آرسنیک و نیترات و نیتریت به کلی وظیفه ممبران است. فیلترهای قبلی و حتی بعدی کاملا این کار را به صورت ابتدایی انجام می‌دهند و وظیفه اصلی تصفیه آب به عهده فیلتر ممبران است.
مرحله پنجم T33

این فیلتر نیز همانند مرحله ۲ تصفیه از گرانول کربن تشکیل شده و مراحل نهایی تصفیه یعنی در صورت وجود بو و چربی آنها را از آب گرفته ومرحله تصفیه آب در اینجا به پایان می‌رسد و آب کاملا پاک و قابل شرب می‌شود.

ویژگی های  دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

تولید آب تصفیه شده با استاندارد با اعتبار بین المللی.

نصب دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی آسان است. در مکان‌های گوناگون از قبیل  رستوران‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی و تغییر دستیابی سهل و بیشتر به آب تصفیه شده  قابل نصب است.

ممانعت از رسوب در کتری، چای و قهوه‌ساز، اتوی بخار و سماور.

تبدیل آب‌های لب شور به آب شیرین و دلپذیر به وسیله غشاهای اسمز معکوس.

پیوستن مواد معدنی و کانی‌های مورد نیاز بدن به آب آشامیدنی، پس از تصفیه کامل آن.

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی توانایی تولید بیشترین ۵۰ لیتر آب تصفیه شده در ساعت را دارد.

اینجا را هم بخوانید   چربی‌گیر

کمترین دما : ۵ درجه سانتیگراد

بیشترین دما : ۵۰ درجه سانتیگراد

کاربرد دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

ساختار کلی دستگاه نیمه صنعتی مشابه دستگاه تصفیه آب خانگی است.

این دستگاه‌ها قادر به حذف کلیه آلودگی‌های محلول (املاح و نمک‌های مضر و سختی) و آلودگی‌های غیرمحلول (گل و لای و ذرات کلوئیدی معلق در آب) موجود در آب است. آب تولید شده توسط این دستگاه آبی کاملا مناسب جهت آشامیدن است.

مزایای دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

از مزایای دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نیاز به فضای بسیار کم،

مصرف برق پایین سادگی نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری،

نیاز به سرویس کم،

سرویس سریع و آسان،

اقتصادی بودن (در مقایسه با خرید آب بسته بندی).

نکته

به طور کلی در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی جهت اندازه گیری‌مقادیرظرفیت‌تصفیه از واحد گالن استفاده‌می‌شود.

منظوراز یک گالن برابر با ۳.۷ لیتر است.

حداقل ظرفیتن دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی ۲۰۰ گالن که معادل ۷۴۰ لیتر در شبانه روز است.

حداکثر ظرفیت این دستگاه‌ها ۸۰۰ گالن یعنی معادل ۲۹۶۰ لیتر است.

زمان تعویض فیلتر دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

توصیه می شود که فیلترهای سه مرحله نخست دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی  ( الیافی ۵ میکرون، الیافی ۱ میکرون، کربن فعال ) هر شش ماه یکبار تعویض شود.

در صورتی که آب ورودی بیش از حد بود توصیه می‌شود فیلترهای سه مرحله نخست با تغییر رنگ فیلترهای الیافی و یا افت فشار آب خروجی تعویض شود.

فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی در صورت تعویض به هنگام فیلترهای سه مرحله اول، بعضا تا ۲ سال طول  عمر دارند

فیلتر مرحله پنجم ( کربن نهایی ) باید هر سال عوض شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *