تصفیه آب‌های لب شور

تصفیه آب‌های لب شور

تصفیه آب‌های لب شور Brackish water

آب‌های لب شور آب‌هایی هستند که از آب دریا شیرین‌تر و از آب شیرین نمک بیشتری دارند. این آب‌ها معمولا در اثر مخلوط شدن آب دریا با آب چاه یا رودخانه به وجود می‌آیند.

آب لب شور چیست؟

آب لب شور Brackish water به آبی گفته می‌شود که از آب شیرین نمک بیشتری داشته باشد و همچنین از آب شور نمک کمتری داشته باشد . این آب‌ها معمولا در اثر مخلوط شدن آب دریا با آب چاه یا رودخانه پدید می‌آید یا بعضی دریاچه‌ها و تالاب‌ها به صورت ذاتی دارای آب لب شور هستند .

میزان شوری آب خلیج فارس در مکان‌ها و زمانهای مختلف متغیر است اما معمولا در بازه ۳۸ تا ۴۰ ppt می‌باشد و همچنین در تنگه هرمز دارای شوری  ۳۷.۵ ppt  است.

در هنگام طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه RO با توجه به میزان شوری ، دستگاه را طراحی می‌کنند. فیلتر RO ( ممبران) که کار اصلی شیرین کردن ( نمک‌زدایی ) را برعهده دارد برای آب‌های مختلف متفاوت است. فیلتر مصرفی با توجه به آب ورودی انتخاب می‌شود. این دستگاه‌ها قادر هستند آب‌های شور دریایی را با شوری ۴۰ppt  به آب شیرین و حتی آب مقطر و خالص تبدیل نمایند.

نحوه تشخیص آب‌های لب شور از آب دریا

هیچ معیار دقیق جهانی برای تشخیص آب‌های لب شور از آب دریا وجود ندارد.

در واقع معیاری برای تعیین این که چه میزان نمک باید در آب وجود داشته باشد تا آب لب شور داشته باشیم وجود ندارد.

میزان شوری به شما نشان می‌دهد چه اندازه نمک در یک حجم مشخص مایع قرار دارد و معمولاً با واحد ppt یا ppm  بیان می‌شود.

اینجا را هم بخوانید   دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی

ppt بیانگر آن است که به ازای هر هزار اونس آب، یک اونس نمک وجود دارد. در آب شیرین ۸۰ درصد آب و ۲۰ درصد شکر وجود دارد. این معیار معادل ۲۰۰ppt  از شکر است.

بر اساس این معیار، ppt آب لب شور بین ۰.۵ تا ۲ است.

به بیان دیگر شوری آن بین ۰.۵ تا ۲ ppt از نمک محلول در خود دارد.

آب شیرین چیزی کمتر از ۰.۵ppt از نمک محلول دارد. این مقیاس برای آب دریا بیش از ۲ppt است.

ردیف نوع آب میزان شوری
۱ آب شیرین PPT 0.5 >
۲ آب لب شور PPT 0.5 – ۲
۳ آب دریا PPT 2<

تصفیه آب لب شور

ممبرین‌های اسمز معکوس به طور گسترده در نمک زدایی از آب لب شور استفاده می شود.

ممبرین های آب لب شور CSM برای غلظت نمک (TDS) زیر ppm 10000 استفاده می شود.

از کاربردهای مختلف این ممبرین ها می توان به آب شرب، صنعتی، دارویی، تصفیه پساب و تغلیظ سازی در صنایع غذایی و دارویی اشاره کرد.

عموماً آب‌های سطحی ناشی از آب شدن سطحی برف‌ها و جاری شدن از کوه‌های در محدوده آب‌های لب شور و شیرین قرار می‌گیرند. این نو آب‌ها را می‌توان از سیستم‌های انعقاد و لخته‌سازی و تصفیه فیزیکی آب به روش اسمز معکوس جهت حذف نمک‌های محلول  آن استفاده نمود. بخشی از آب های سطحی جذب سفره‌های زیر زمینی شده و به صورت آب انبارهای بزرگ تحت انحلال با املاح در زمین می‌تواند باعث بالا رفتن شوری آن گردد. اگر این املاح تا زیر ۵۰۰۰ میلی‌گرم بر لیتر باشند می‌توانند در طبقه آب‌های لب شور قرار گرفته و سیستم آن با صرف هزینه کمتری تصفیه و شیرین‌سازی گردد. در صورتی که آین آب‌های سطحی با سطح بالایی از نمک‌های محلول در سفره‌های زیرزمینی انحلال پیدا نماید و شوری آب بیش از ۵۰۰۰ میلی‌گرم در لینر گردد باید از روش سیستم اسمز معکوس دریایی جهت شیرین‌سازی استفاده نمود.

اینجا را هم بخوانید   شبکه‌ی جمع آوری فاضلاب
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *