تنها برای رفع تشنگی باید آب بخوریم؟

تنها برای رفع تشنگی باید آب بخوریم؟

تصور رایج این است که هشت لیوان آب بهترین مقدار برای نوشیدن این مایع در روز است، اما بسیاری از مردم عمل کردن به این برنامه را سخت می‌دانند و حتی از انجام آن ناتوان هستند. اکنون، مطالعه‌ای جدید مشخص کرده است که مکانیسم بلع بدن انسان، ما را از مصرف بیش از حد مایعات در زمانی که تشنه نیستیم، باز می‌دارد.

با توجه به اینکه میزان آب در بدن انسان حدود ۶۰ درصد وزن او است، جای تعجب ندارد که آب برای سلامت انسان ضروری باشد و برای بهبود عملکرد بدن انسان باید به میزان کافی آب نوشید و دچار کم آبی بدن نشد.

 

به چه مقدار آب در روز نیاز داریم؟

در حالی که ممکن است شنیده باشید که هشت لیوان ۸ آب آشامیدنی در روز کافی است که این میزان به “قانون ۸ × ۸” معروف است، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که دقیقاً مشخص کند چه مقدار مصرف آب آشامیدنی، میزان بهینه در طول روز است.

بر اساس مطالعاتی که تا به امروز انجام شده، موسسه پزشکی (IOM) توصیه می‌کند که زنان باید روزانه حدود ۲.۲ لیتر از کل نوشیدنی‌های روز خود را (حدود ۹ فنجان) به آب اختصاص دهند، در حالی که مردان باید حدود ۳ لیتر از کل نوشیدنی‌ها روزانه خود را (حدود ۱۳ فنجان) آب مصرف کنند.

با این حال، برخلاف این توصیه‌ها و به اصطلاح قانون ۸ × ۸، مطالعه جدید نشان می‌دهد مکانیسم بدن انسان به گونه‌ای است که در صورت نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند دچار واکنش‌هایی شود و به همین خاطر تنها باید در زمان تشنگی آب نوشید.

اینجا را هم بخوانید   شبکه‌ی جمع آوری فاضلاب

مایکل فارل، یکی از نویسندگان این مطالعه، از موسسه کشف زیست پزشکی در دانشگاه موناش استرالیا و همکارانش، یافته‌های خود را در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر کردند.

تنها برای رفع تشنگی باید آب بخوریم؟

برای این مطالعه، تیم بررسی تعدادی از شرکت کنندگان را ثبت نام کرد و از آنها خواست بلافاصله پس از ورزش، زمانی که تشنه بودند و بعداً در روز، زمانی که تشنه نبودند، مقادیر زیادی آب بنوشند. در هر شرایط، محققان از شرکت کنندگان خواستند تا میزان دشواری بلع آب را ارزیابی کنند.

در مقایسه با مصرف آب بلافاصله بعد از ورزش، شرکت کنندگان دریافتند که نوشیدن آب در زمانی که تشنه نبودند سه برابر دشوارتر از زمام تشنگی بود.

فارل می‌گوید: «در اینجا بود که متوجه شدیم، نوشیدن آب بیش از حد آن هم در زمانی که تشنه نیستید می‌تواند بلع را دچار مشکل کند و به نوعی با مقاومت در برابر نوشیدن آب مواجه می‌شوید. در واقع پس از نوشیدن کافی آب، بلع است که در برابر میزان آب بیشتر عکس‌العمل نشان می‌دهد.

 

در این بررسی و مطالعه از شرکت کنندگان در زمان نوشیدن آب ام آر آی نیز گرفته شد تا فعالیت مغز آنها را درست قبل از بلع آب در هر شرایط اندازه‌گیری کنند.

آنها کشف کردند که نواحی خاصی از قسمت جلوی پیشانی راست مغز در زمان نوشیدن و بلع آب بیشتر از هر نقطه‌ی دیگری فعالیت دارد و درگیر است، که نشان می‌دهد که این ناحیه مغزی مقاومت در برابر نوشیدن آب بیشتر را از بین می‌برد تا اجازه مصرف بیش از حد آب را بدهد.

اینجا را هم بخوانید   نمک‌زدایی یا شیرین کردن آب ( Desalination )

در زمان تشنگی آب بنوشید

تاثیر آب آشامیدنی بر مغز

افزایش سرعت فعالیت مغز:

مغز به مقدار مناسب هیدراتاسیون برای عملکرد صحیح نیاز دارد. سلول های این ارگان نیاز به تعادل ظریف و دقیق بین آب و سایر عناصر دارند تا فعالیت کنند. چیزی که باید به آن آگاه باشید این است که هنگامی که از خواب بیدار می شوید، آب بنوشید.

این لحظه از روز، زمانی است که سلول های مغز شما نیاز به هیدراتاسیون دارند و این نیاز را فقط آب می تواند تامین کند نه قهوه و چای. حتی اگر در طول فرایند خواب شبانه تعریق نداشته باشید، از هم بدن شما مقادیری آب از دست می دهد. در طول تنفس های عمیق خواب شبانه، رطوبت بدن شما کاهش خواهد یافت بنابراین می توانید نیاز به نوشیدن آب با معده خالی را درک کنید.

 

افزایش تمرکز:

مغز شما اولین ارگانی است که کم آبی بدن را درک می کند و چابکی خود را از دست می دهد. در این لحظه تمرکز دشوارتر می شود و شما به سرعت به محرک ها واکنش نشان نمی دهید. هنوز مشخص نیست که قهوه یا چای به کاهش این وضعیت کمک میکنند یا نه با این حال شما باید هر ۴۵ دقیقه یکبار برای افزایش تمرکز و کارایی مغز، نوشیدن آب را در اولویت قرار دهید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *