دستگاه تصفیه آب ناخالص

دستگاه تصفیه آب ناخالص

دستگاه تصفیه آب ناخالص به دستگاه تصفیه آبی اطلاق می‌گردد که برای مصارف مختلف استفاده شده و بر اساس نیاز، در ظرفیت‌ها و آنالیزهای مختلف تولید می‌گردد. به‌طور کلی ظرفیت حجم تصفیه در انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی بالاست.

دستگاه تصفیه آب ناخالص صنعتی

قیمت دستگاه آب شیرین کن پارامتر مهمی در تصمیم‎گیری مدیران کارخانجات و دست‌اندرکاران صنعت تصفیه آب به منظور بهره‎برداری مجدد از آب خروجی از کارخانجات و یا شیرین کردن آب برای استفاده به منظور کشاورزی و … می‌باشد.

به منظور استخراج قیمت دستگاه تصفیه آب اولین پارامتر آگاهی میزان آبی است که خریدار دستگاه انتظار دارد در روز به آن مقدار برسد. دستگاه آب شیرین کن به طور متوسط حدودا ۴۰% از آب ورودی به دستگاه را در قالب تفکیک املاح به پساب غیر قابل استفاده (پساب دور ریز) تبدیل می‌نماید. لذا به هنگام محاسبه ظرفیت و اعلام دبی آب مورد نیاز، دبی آب خروجی از دستگاه آب شیرین کن را به همکاران ما اعلام نمائید. پارامتر مهم بعدی در تعیین قیمت دستگاه تصفیه آب، میزان آلایندگی آب ورودی است که با عنوان TDS یا EC بر حسب PPM بیان می‌شود. در نهایت ضروری است به همکاران ما بفرمائید که از آب خروجی از آب شیرین کن ( دستگاه تصفیه آب صنعتی ) به چه منظوری استفاده می‌شود. یعنی دستگاه تصفیه آب صنعتی تا چه حد باید آب ورودی به آب شیرین کن را تصفیه کند .

اجزا دستگاه آب شیرین کن

دستگاه تصفیه آب یا آب شیرین کن دارای اجزاء ذیل می‌باشد:

  1. غشا نیمه تراوا
  2. مخزن تحت فشار
  3. میکرو فیلترها
  4. سیستم کنترلر شامل سنجش PH ، هدایت الکتریکی ، سرعت جریان و دما
  5. پمپ فشارقوی در دستگاه‌های آب شیرین کن

فرآیند اسمز معکوس

اسمز (Osmosis) پدیده‌ای طبیعی و بسیار مهم در طبیعت است.

اینجا را هم بخوانید   شیوه‌ های تصفیه آب‌های زیرزمینی

این فرآیند زمانی رخ می‌دهد که یک محلول رقیق در مجاورت یک محلول غلیظ قرار می‌گیرد.

مثال طبیعی آن جذب آب توسط ریشه گیاه و جذب آب از خون در بدن انسان می باشد.

به عنوان مثال اگر دو محلول آب نمک که یکی غلیظ‌تر و دیگری رقیق‌تر را توسط یک غشاء نیمه تراوا از یکدیگر جدا کنید، نمک تمایل دارد که از غشاء عبور کرده و به سمت محلول رقیق حرکت کند و آب نیز تمایل دارد از قسمت رقیق به قسمت غلیظ نفوذ کند. غشاء نیمه تراوا یک صافی است که اجازه عبور آب از داخل منافذ خود را می‌دهد ولی مانع عبور املاح، مواد محلول، باکتری‌ها و مواد بیماری‌زا می‌گردد. غشاء نیمه تراوا مانند پنجره‌ای می‌ماند که اجازه عبور هوا را می‌دهد ولی اجازه عبور سایر مواد را به داخل نمی‌دهد.

فرآیند اسمز معکوس (Reverse Osmosis) برخلاف فرآیند طبیعی اسمز عمل می‌کند و با ایجاد فشار زیاد جهت غلبه بر فشار طبیعی اسمزی باعث عبور آب از ممبران ها می‌گردد. بنابراین نیاز به فشار بالایی جهت عبور آب از غشاء نیمه تروا و نمک زدایی آن می‌باشد. در شکل زیر به راحتی می‌توان تفاوت بین فرآیند اسمز و اسمز معکوس را مشاهده کرد:

تصفیه آب با روش اسمزمعکوس (RO)

اصول تصفیه آب با این روش افزایش فشار در جریان آب خام ورودی جهت غلبه بر فشار اسمزی معمول و عبور آن از غشاء نیمه تراوا می باشد. به این ترتیب آب خام ورودی به دو جریان آب با املاح بسیار پائین (Permeate) و آب غلیظ با املاح بسیار بالا (Concentrate) تقسیم می‌گردد. مادامی که فشار وارده به آب خام ورودی به اندازه‌ای باشد که بر فشار اسمزی معمول غلبه کند، آب خالص از غشاء نیمه تراوا عبور کرده و مواد محلول در پشت غشاء باقی‌مانده و وارد جریان غلیظ می‌گردد. جریان غلیظ را می‌توان دفع کرد یا مجدداً جهت مصرف به عنوان آب خام به سیستم برگشت داد. جریان آب رد شده از غشاء که به عنوان آب شیرین استفاده می‌شود، ۹۵ تا ۹۹ درصد املاح خود را با این روش از دست می‌دهد.

اینجا را هم بخوانید   اکسیداسیون شیمیایی در تصفیه فاضلاب

باید توجه داشت که در فرآیند اسمز معکوس از روش فیلتراسیون متقاطع (Cross Filtration) استفاده می‌شود.

استفاده از فیلتراسیون طبیعی باعث گرفتگی غشاء یا عبور مواد جامد از غشاء می‌گردد.

با استفاده از فیلتراسیون متقاطع آب خالص از یک طرف غشاء و مواد محلول از طرف دیگری غشاء حرکت می‌کنند.

جهت ممانعت از گرفتگی غشاء عبور جریان آب‌غلیظ از روی‌غشاء با جریان‌آشفته (Turbulent Flow) بسیارموثر‌خواهد بود.

سیستم اسمز معکوس

سیستم اسمز معکوس نیاز به مواد شیمیایی مصرفی روزانه نداشته و در مواردی که TDS آب خام بالاتر از ۵۰۰ ppm باشد، بهترین روش املاح‌زدایی است. میزان فشار مورد نیاز بستگی به درصد مواد جامد محلول در آب دارد. هر چقدر TDS  آب خام ورودی بیشتر باشد، میزان فشار مورد نیاز نیز بیشتر خواهد بود تا بر فشار اسمزی غلبه گردد. قبل از آن‌که آب خام وارد سیستم شود یک سری عملیات مقدماتی به نام پیش تصفیه بر حسب آنالیز آب روی آن صورت می‌گیرد (فیلتراسیون‌، سختی‌گیری و جذب سطحی).

آب خروجی از واحد پیش تصفیه وارد یک محفظه شامل المان‌هایی از نخ فشرده در هم پیچیده از جنس پلی‌پروپیلن (PP) می‌گردد. این واحد ذرات بزرگتر از ۵ میکرون موجود در آب را حذف می‌نماید تا از ایجاد آسیب به ممبران‌ها جلوگیری به عمل آید. سپس به منظور تامین فشار لازم، آب وارد یک پمپ فشار قوی یا پمپ طبقاتی (High Pressure Pump) می‌گردد. آب با فشار بالا وارد محفظه‌هایی از جنس استیل و یاFRP  که حاوی ممبران‌هایی از جنس پلی آمید و از نوع  Spiral Woundاست، می‌گردد.

خروجی این واحد شامل دو جریان غلیظ و جریان رقیق با املاح بسیار پائین می‌باشد.

بدین ترتیب آب بدون املاح مورد نظر تامین می‌گردد.