روش نصب ،راه اندازی و نگهداری آب شیرین کن صنعتی

نکات نصب دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در هنگام نصب دستگاه های آب شیرین کن صنعتی RO، نکاتی هست در صورت رعایت دقیق عملکرد بهینه را خواهید داشت. برخی از این عوامل شامل موارد زیر است:

موقعیت و مکان سیستم

دستگاه تصفیه آب RO صنعتی باید در مکان مسطح است. دمای سیستم RO صنعتی مداوم چک می شود. دمای مجاز برای محیط این دستگاه بازه ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. اگر سیستم RO صنعتی دور از دمای مجاز کار کند، اجزای آنها آسیب خواهد دید. مکان مناسب نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی باید فضای کافی برای تعمیرات و بازرسی از دستگاه را داشته باشد.

تجهیزات الکتریکی سیستم RO   

 مهم ترین مسئله در دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، موتور و منابع تغذیه با تجهیزات است. سبب می شود از فشار زیاد به قطعات دستگاه جلوگیری شود و آسیب به دستگاه وارد نمی شود.

لوله کشی و اتصالات دستگاه

 از موارد مهم در دستگاه های آب تصفیه صنعتی جنس و نوع اتصالات آن است. پمپ های RO فشار بالا و ممبران نیاز دارند آبی با فشار بالا پیوسته و آرام تامین شود. در سیستم لوله کشی تصفیه آب صنعتی از دو نوع لوله کشی با فشار پائین و بالا استفاده خواهد شد. لوله کشی با فشار پائین از نوع UPVC یا تمام استیل است. در لوله کشی فشار بالا از جنس استنلس استیل ضد زنگ استفاده میکنند.

اتصالات مسیر پساب خروجی از سیستم

در پساب خروجی از تصفیه آب صنعتی کاملا باز است. وجود گرفتگی در مسیر پساب خروجی سبب فشار برگشتی، بالا رفتن فشار سیستم و افزایش آسیب رسیدن به دستگاه می شود.

 

اتصالات مسیر آب تصفیه شده

 در مسیر آب خروجی از دستگاه تصفیه آب صنعتی بهتر است از کمترین شیر استفاده شود و آب مستقیم به مخزن منتقل شود. استفاده از لوله های پلاستیکی یا استیل مناسب تر است. در حالتی که ممبران های RO تعویض شده یا سیستم برای بار اول راه اندازی شود ، آب تصفیه می شود خروجی از سیستم برای مدت یک ساعت به سیستم تخلیه وصل شود تا تصفیه آب شسته شود و آلودگی های کم شود.

اینجا را هم بخوانید   پیش تصفیه آب

روش نصب و راه اندازی آب شیرین کن صنعتی

در زمان راه اندازی و شروع به کار سیستم تصفیه آب صنعتی RO (برخی از مراحل با توجه به نوع کاربرد دستگاه متفاوت است و وجود ندارد):

  • ابتدا شیر تنظیم فشار روی پنل را باز کنید.
  • لوله کشی آب خروجی را از دستگاه جدا کنید. برای یک ساعت از شروع به کار به تخلیه متصل شود.
  • هوای داخل هوزینگ های با استفاده از کلید خارج شود.
  • کلید روشن/ خاموش دستگاه را در وضعیت روشن قرار دهید.
  • شیر سلنوئیدی باز باشد و آب وارد سیستم شود.
  • بعد از فعال شدن پمپ RO شروع به بستن شیر تنظیم فشار کنید تا به حالت تعادل برسد.
  • منتظر بمانید تا فشارسنج در مسیر پساب عدد ۱۰۰ را نشان دهد.
  • اگر سیستم دارای خطوط برگشت جریان است، بعد از راه اندازی اولیه دستگاه شیر جریان برگشتی را باز کنید تا فلومتر نصف جریان برای خروجی سیستم را نشان دهد.
  • جریان خروجی آب تصفیه شده یک ساعت به قسمت تخلیه متصل باشد.
  • پس از یک ساعت، سیستم خاموش شده و جریان خروجی را به مخزن ذخیره وصل کرده و دستگاه را روشن کنید.

اجازه دهید مخزن ذخیره کاملا پر شود. هدایت الکتریکی آب خروجی تصفیه شده را بررسی کنید تا از کاهش ۹۷ درصدی TDS مطمئن شوید. مطمئن شوید سیستم توسط کنترل کننده سطح خودکار روشن و خاموش شود.

ساخت شاسی دستگاه تصفیه اب

 

شرایط نگهداری از آب شیرین کن صنعتی

در نگهداری دستگاه های تصفیه آب صنعتی شرایط مختلفی تاثیرگذار است. مهم ترین عوامل موارد زیر است:

دمای مناسب

 حجم آب عبوری از ممبران RO در دستگاه تصفیه آب تابع دما است. آب گرم نسبت به آب سرد با سرعت عبورش از ممبران بیشتر است. در تصفیه آب صنعتی مقیاس بزرگ از فرکانس متغیر استفاده می شود تا سرعت عبور آب از ممبران در دمای مختلف تقریبا ثابت باشد. استفاده از موتور فرکانس متغیر لازم است با توجه به تغییرات احتمالی در دمای آب کافی عمل انجام شود. بیش تر دستگاه های صنعتی با دمای ۲۵ درجه سانتی گراد طراحی و تولید شده اند. لازم است سرد ترین دما آب ورودی به سیستم تخمین و دستگاه طراحی شود. در فصول سرد با کاهش دمای آب ورودی آب تولید شده توسط دستگاه از مقدار در نظر گرفته شده کمتر میشود.

اینجا را هم بخوانید   قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی

شستشوی دوره ای ممبران ها (CIP)

 وجود فلزات، رسوبات معدنی، مواد آلی و عوامل بیولوژیکی در آب ورودی سبب تشکیل رسوب و گرفتگی غشای ممبران می شود. برای جلوگیری از گرفتگی ممبران شستشوی دوره ای لازم است تا بیش تر رسوبات و گرفتگی ممبران برطرف شود. برای افزایش طول عمر ممبران های RO باید CIP در بازه‎ زمانی منظم صورت گیرد. شستشوی ممبران های RO در اسمز معکوس صنعتی هر ۶ ماه تا یک سال انجام میشود. اگر گرفتگی ممبران کوتاه باشد و نیاز به CIP مکرر باشد باید فیلتر تعویض گردد.

گرفتگی ممبران ها لایه ای اتفاق می افتد. هر لایه با توجه به نوع ماده رسوب دهنده به یک نوع محلول برای شستشو احتیاج دارد. اولا محلول شیمیایی برای از بین بردن رسوب بالایی استفاده خواهد شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *