سیستم نانو فیلتراسیون NF

سیستم نانو فیلتراسیون NF

سیستم نانو فیلتراسیون NF یکی از روش‌های تصفیه غشایی است که بسیاری از ترکیبات با جرم مولکولی بالا و محلول در آب را حذف می‌کند. این روش در سال‌های اخیر به طور چشم‌گیری مورد توجه قرار گرفته است.

نانو تکنولوژی دامنه وسیعی از تجهیزات و کاربردها را در بر گرفته است. یکی از فوق‌العاده‌ترین فناوری‌های قرن حاضر  به شمار می‌آید. خطر آلودگی منابع آب آشامیدنی و عدم امکان تصفیه منابع آلوده با روش‌های مرسوم و متداول؛ و از طرفی آلودگی نیتراتی منابع زیرزمینی نیاز به روش‌های جایگزین تصفیه را محسوس تر می‌نماید.

در روش نانو فیلتراسیون توانایی حذف باکتری‌ها و ویروس‌ها بسیار زیاد است. بهره‌برداری از روش نانوفیلتراسیون بسیار آسان است.

تحقیقات جدید بیشتر بر روی بررسی‌های کاربرد‌های جدید از جمله حذف یون‌های تک ظرفیتی متمرکز است. جداسازی در این غشاها بر پایه مکانیسم غربال‌گیری است. از طرفی به دلیل باردار بودن این غشاها، واکنش بین غشاء و سیال عبوری هم در فرآیند جداسازی موثر است.

یکی از روش‌های تصفیه غشایی روش نانوفیلتراسیون است. در این روش بسیاری از ترکیبات محلول در آب با جرم مولکولی بالا حذف می‌شود. غشاء‌های نانو فیلتراسیون سختی آب را به جز یون‌های با جرم مولکولی پایین که برای بدن انسان مفید می‌باشد را حذف می‌کند. علاوه بر این در روش نانوفیلتراسیون همچنین مولکول‌های آلی بزرگ را مانند رنگ آب، تقریبا تمام ویروس‌ها، بسیاری از مواد آلی طبیعی و برخی نمک‌ها را حذف می‌شود. اندازه حفره‌های فیلترهای نانوفیلتراسیون حدود ۰۰۱/۰ میکرون است.

کاربردهای روش نانو فیلتراسیون

از جمله کاربردهای روش نانوفیلتراسیون می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تصفیه آب‌های سطحی و زیرسطحی برای مصارف آشامیدنی
  • تصفیه پساب‌های صنعتی- کشاورزی
  • حذف آلاینده‌های آلی از آب
  • گندزدایی آب‌های سطحی و زیرزمینی
  • حذف رنگ از آب آشامیدنی
اینجا را هم بخوانید   دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

مزایای استفاه از روش نانو فیلتراسیون

استفاده از روش نانوفیلتراسیون دارای مزایایی به شرح زیر است:

مصرف انرژی پایین‌تر

هزینه کمتر

دبی خروجی محصول بالاتر

کیفیت آب خروجی بالاتر جهت آب آشامیدنی

هزینه‌های نگهداری پایین‌تر

بازدهی بیشتر

طول عمر بالاتر غشاهای نانوفیلتراسیون