فیلتر مواد معدنی

فیلتر مواد معدنی

فیلتر مواد معدنی یا  Mineral Filter Cartridge

فیلتر مواد معدنی به شکل کپسولی پرشده از دانه‌های مواد معدنی است.

معمولاً دارای پوسته‌ای به رنگ زرد و بعضی‌اوقات شفاف و بی‌رنگ است.

فقط در دستگاه‌هایی با سیستم  RO بعد از مخزن ذخیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فیلتر در جایی استفاده می‌شود که به دلیل استفاده از سیستم  RO میزان TDS آب و درنتیجه مواد معدنی به‌شدت کاهش یافته و طعم آب مشابه طعم تلخ شدیدی است و برای کنترل میزان TDS امکانات لازم از طرف تولیدکننده روی دستگاه پیش‌بینی‌نشده و یا مصرف‌کننده به خاطر جلوگیری از میکس شدن آب قبل از ممبران حتی به مقدار خیلی کم با آب بعد از ممبران، تمایلی به استفاده از شیر میکس یا TDS ندارد. درواقع آب تصفیه‌شده در اثر عبور از این محفظه و برخورد با املاح معدنی مقادیری اندک از این املاح را در خود حل می‌کند. درنتیجه TDS اندکی افزایش می‌یابد.

زمان

زمان تعویض آن بسته به میزان آب عبور کرده از آن یا همان میزان مصرف آب داشته و ظرفیت تصفیه آب با واحد لیتر یا گالن روی آن درج می‌شود. معمولاً هر یک سال یک‌بار تعوض می‌شود.

عملکرد فیلتر مواد معدنی

این فیلتر حاوی مقادیری از مواد معدنی مورد نیاز بدن بوده و پس از تصفیه کامل آب و در حین مصرف مقدار کمی املاح جهت غنی‎سازی و بهبود طعم، به آب اضافه می‌نماید.

با توجه به این که اکثر ناخالصی‌های مضر و مهم آب به صورت محلول هستند باید از سیستم‌های تصفیه‌ای استفاده شود که توانایی حذف مواد محلول را دارا باشند.  یکی از معدود سیستم‌هایی که توانایی این کار را دارا است سیستم اسمز معکوس یا RO است. هر چه قدر دقت این سیستم بالاتر باشد توانایی حذف این نوع ناخالصی‌های مضر افزایش می یابد.  و با عنایت به این که املاح معدنی هم در آب محلول هستند ناگذیر به همراه ناخالصی‌های دیگر حذف می‌شوند. البته املاح محلول زیاد مشکلات بیشتری همچون سنگ کلیه ، رسوب و شوری آب را بوجود می‌آورند. در واقع یکی دیگر از مزایای این سیستم توانایی کاستن از میزان املاح محلول و در نتیجه سنگینی و سختی آب است. باید توجه داشت که املاح معدنی نباید به طور کامل و صد در صد از آب شرب حذف شوند.

اینجا را هم بخوانید   گرفتگی ممبران

جهت جلوگیری از این امر، امروزه اکثر دستگاه‌های RO مجهز به قطعه‌ای جهت تنظیم دقیق تصفیه و میزان املاح آب خروجی از دستگاه شده‌اند.

نکات کلیدی در انتخاب فیلتر مواد معدنی

برای انتخاب فیلتر مواد معدنی باید به نکات زیر توجه کنید:

  • از سنگ‌های‌معدنی‌طبیعی و کارآمد استفاده‌شده باشد. سنگ‌های معدنی اصل می‌توانند املاح بیشتری را در آب حل کنند.
  • کیفیت موادی که در ساخت بدنه فیلتر استفاده شده بالا بوده و استاندارد خوراکی را داشته باشند.
  • تاییدیه های لازم را از مراجع ذیصلاح داشته باشد. NSF ، Water Quality ، FDA
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *