نحوه عملکرد سختی‌گیر دوبلکس

نحوه عملکرد سختی‌گیر دوبلکس

نحوه عملکرد سختی‌گیر دوبلکس (سختی‌گیری با دو مخزن)

سختی‌گیر دوبلکس ، سختی‌گیری با دو مخزن است که یکی از آن‌ها به عنوان رزرو جهت مواقعی که سیستم نیاز به شستشوی معکوس دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد سختی‌گیر دوبلکس به این صورت است که در زمان احیاء و شستشو یکی از مدار خارج شده و دیگری در مدار جهت سختی‌گیری قرار می‌گیرد. این امر موجب می‌گردد تا سیستم سختی‌گیر هیچ‌گاه از مدار خارج نشود و در مواقعی کاربرد دارد که حضور پیوسته سختی‌گیر اهمیت بالایی داشته و نمی‌توان در مواقع احیاء یا تعمیرات آن را  از مدار خارج نمود.

ادوات مهم در سختی‌گیر دوبلکس

ادوات مهم در سختی‌گیر دوبلکس که در جدول علائم شکل نیز نشان داده شده است عبارتند از:

M: به عنوان دریچه آدم رو نامبرده شده است.

این دریچه جهت انجام تعمیرات، بازدید توسط اپراتور و هنگام راه‌اندازی جهت ورود سیلیس و دانه‌بندی‌آن و رزین‌استفاده‌می‌شود.

از این دریچه جهت تخلیه و شستشو نیز استفاده می‌گردد.

N8: برای نمونه‌گیری از آب سختی‌گیری شده به طور مثال سنجش فشار و مشخصه‌های شیمیایی همچونPPM   مورد استفاده قرار می‌گیرد.

N7: کنتور در مسیر آب سختی‌گیری شده از سیستم، جهت‌بررسی شرایط آب‌خروجی و ارسال اطلاعات به تابلو برق استفاده می‌شود.

N6: مانومتر جهت بررسی فشار داخل مخزن می‌باشد، مخزن تحت فشار مورد استفاده در سختی‌گیر و فشار موجود در سیستم از نظر افت و افزایش فشار پیوسته کنترل شود (جلوگیری از افت بیش از حد فشار و یا افزایش فشار از میزان نامی) تا مانع آسیب احتمالی در سیستم گردد.

N5: شیر تخلیه سیستم که به عنوان درین سیستم در زمان تعمیرات و یا عملیات شستشو و احیاء مورد استفاده قرار می‌گیرد.

N4: صافی جهت‌حذف ذرات معلق‌خارج شده از سختی‌گیر مانندسیلیس و یا ذرات رزین‌برای‌ورود به مصرف‌کننده نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

N3: مسیر ونت همان طور که در شکل مشاهده می‌شود جهت تنظیم و حصول اطمینان از فشار داخل مخزن خارج شده است تا در زمان افزایش فشار داخل مخزن مسیر باز شده و هوای سیستم تخلیه گردد.

N2: مسیر خروجی سیستم در زمان سختی‌گیری و شستشو معکوس می‌باشد.

اینجا را هم بخوانید   نحوه عملکرد فیلتر ممبران

N1: مسیر ورود آب به سیستم جهت فرآیند سختی‌گیری و شستشو معکوس.

تمامی ‌شیر آلات و تجهیزات مورد استفاده در این سختی‌گیر به صورت دستی جهت تنظیم و بررسی اپراتور می‌باشد که می‌تواند بسته به کاربری و درخواست مصرف کننده به صورت دیجیتال جهت اتصال به تجهیزات کنترلی سفارش داده شود.

نحوه عملکرد سختی‌گیر دوبلکس

همان‌طور که در شکل مشاهده می‌شود یکی از مخازن در حالت شستشو و دیگری در حالت عملکرد عادی می‌باشد. با توجه به مسیر نشان داده شده در شکل، مسیر حرکت سیال درحالت شست وشو به سمت شیرهای تخلیه بوده و آب از سیستم خارج می‌شود و در حالت کارکرد عادی آب از زیر وارد سیستم شده و از بالا به سمت رزین تزریق می‌گردد تا عمل سختی‌گیری و تصفیه صورت پذیرد، پس از تصفیه آب از مسیر خروجی به سمت مصرف کننده هدایت می‌شود، در مسیر این آب تصفیه شده همان طور که در شکل نیز مشاهده می‌شود یک صافی (استرینر) و کنتور (به صورت اختیاری) نصب می‌گردد، که وظیفه این صافی گرفتن مواد معلق جامد موجود در آب و یا سیلیس خارج شده یا رزین احتمالی در آب می‌باشد، این عمل موجب آن می‌گردد که آب ورودی به مصرف کننده فاقد ذرات مخرب و آسیب زننده احتمالی باشد.

بعد از صافی همان طور که گفته شد یک کنتور قرار می‌گیرد که این کنتور جهت سنجش فشار، PPM،  مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند دیجیتال برای اتصال به ادوات کنترلی یا معمولی و دستی باشد و توسط اپراتور بررسی گردد. قبل و بعد این صافی و کنتور یک شیر نصب می‌گردد و در مسیر آب خروجی یک بای پس به همراه شیر نصب می‌گردد که شیر این مسیر بای پس در حالت عادی بسته بوده و در صورت ایجاد خلل و یا نیاز به تعمیر مسیر اصلی شیرهای مسیر اصلی بسته شده و شیر مسیر بای پس باز می‌گردد تا در زمان تعمیرات سیسستم به فعالیت خود ادامه دهد.

روند شستشوی معکوس در سختی‌گیر دوبلکس

روند شستشوی معکوس در سختی‌گیر دوبلکس به این صورت می‌باشد که ، لوله آب ورودی در دو سختی‌گیر تقسیم شده و در هر کدام دارای شیر می‌باشد ، هرگاه که یکی از سختی‌گیرها نیاز به احیاء و شستشوی رزین پیدا نمود، شیر ورودی یکی از مخازن سختی‌گیر در حالت بسته قرار می‌گیرد و شیر سولو آن تغییر وضعیت می‌دهد و مخزن دیگر مقدار  آب ورودی را از خود عبور داده و عمل سختی‌گیری را ادامه می‌دهد تا عمل احیاء و شستشوی رزین در مخزن دیگر به پایان برسد و در حالت RUN قرار گیرد.

اینجا را هم بخوانید   دستگاه ازن ژنراتور

همان طور گه گفته شد در سختی‌گیر دوبلکس زمانی که یکی از مخازن در حالت شستشوی معکوس قرار می‌گیرد شیر تغذیه آن بسته و شیر مخزن نمک باز شده و عملیات تزریق محلول نمک شروع می‌شود. در این حالت تزریق نمک به رزین اشباع شده صورت گرفته و هر دو شیر N2 و N5 در حالت تخلیه قرار می‌گیرند و آب و نمک تزریقی موجب احیاء و شستشوی رزین شده تا سختی‌گیر مجدد در مسیر قرار گیرد.

نگهداری دستگاه سختی‌گیر:

حداقل دمای محل نصب و نگهداری دستگاه باید بیشتر از ۴ درجه سانتی‌گراد باشد.

به شستشو و احیاء بستر دستگاه توجه لازم مبذول گردد.

در طی حمل‌ونقل دستگاه احتیاط کامل و لازم صورت بگیرد.

به اطلاعات فنی دستگاه مثل فشار و دبی کار توجه شود.

بستن سریع شیرفلکه‌بعد از خروجی دستگاه‌می‌تواند باعث‌صدمه زدن به دستگاه گردد. لذا از این کار جلوگیری به عمل آوردید.

از سفت نمودن بیش ‌از حد لوله و اتصالات دستگاه خودداری نمایید.

به‌طور مستمر شیر چندکاره را کنترل و سرویس نمایید.

هنگام نصب دستگاه سختی‌گیر توجه داشته باشید که محل قرار گرفتن پایه‌ها بر روی زمین محکم باشد تا از فرورفتن آن‌ها در زمین و درنتیجه فشار بر روی لوله‌های ورودی و خروجی جلوگیری به عمل آید.

حبس هوا در بستر دستگاه سبب اتلاف ذرات بستر می‌گردد.

لذا به تخلیه هوا در هنگام راه‌اندازی دستگاه توجه خاصی نمایید.

دستگاه سختی‌گیر را در مکانی سرپوشیده نصب و نگهداری نمایید.

از ورود اشیاء خارجی و مواد معلق به داخل دستگاه جلوگیری نمایید.

پیشنهاد می‌گردد قبل از دستگاه فوق، فیلتر شنی نصب گردد.