کاربرد دستگاه اسمز معکوس در بخش کشاورزی

کاربرد دستگاه اسمز معکوس در بخش کشاورزی

 

بحران کمبود آب از چالش‌های مهم و اساسی در جوامع امروز می‌باشد. حوزه‌ی کشاورزی بخش بزرگی از بحران کم آبی را شامل می شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که در یک منطقه‌ی خشک و نیمه خشک قرار دارد و همواره با خشکسالی مواجه می‌باشد. محدودیت منابع آبی کشور و مصرف آب‌های زیرزمینی، تامین منابع آب برای بخش کشاورزی یک مشکل اساسی محسوب می شود. به همین علت حداکثر استفاده از منابع آبی موجود با استفاده از روش‌های موثر کشاورزی و فناوری تصفیه‌ی آب می تواند مقرون به صرفه باشد. از جمله روش‌های کاربردی در کشاورزی می‌توان به آبیاری در شب، انتخاب گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی و شوری در فضای سبز شهر، افزایش راندمان آبیاری، استفاده از سوپر جاذب‌ها مانند هیدروژل‌ها، کمپوست و پامیس در اطراف ریشه‌ی گیاهان، محافظت از منابع آبی در برابر آلاینده‌ها، استفاده از پساب‌های تصفیه شده و راه‌های مقابله با هدر رفت آب را می توان بیان نمود. در این بخش به طور مفصل درباره‌ی تصفیه‌ی پساب‌ها و حذف آلاینده‌ها از آب با استفاده از دستگاه تصفیه آب بررسی می شود.

تصفیه آب در بخش کشاورزی

در سال های اخیر آب تصفیه شده که به آن آب شیرین گفته می شود به عنوان یک فاکتور اقتصادی مهم در تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود. معمولا شوره زایی و سفت شدن خاک در اطراف ریشه‌ی گیاهان و درختان باعث تجمع نمک‌ها و دیگر آلاینده‌ها در اطراف ریشه‌ی گیاهان می شود و رشد گیاهان را با خطر جدی مواجه نموده و بازدهی تولید را کاهش می دهد. با استفاده از دستگاه اسمز معکوس نمک‌های آب تا حد زیادی حذف شده و برای کشت و تولید مناسب خواهد بود. در مناطقی که دسترسی با آب شیرین و آب مناسب کشاورزی محدود می باشد استفاده از دستگاه‌های اسمز معکوس در زمین‌های کشاورزی و گلخانه ها رشد چشمگیری دارد.

اینجا را هم بخوانید   پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه‌ی آب  در کشاورزی

امروزه به علت کمبود آب استفاده از پساب‌های شهری و صنعتی، استفاده از آب‌های لب شور برای تصفیه و استاندارسازی این پساب‌ها امری ضروری می باشد که پس از آن این آب تصفیه شده وارد چرخه‌ی تولید و کشاورزی می شود. در این بخش به ضرورت‌های استفاده از آب تصفیه شده در صنعت کشاورزی اشاره می شود.

  • کیفیت بهتر آب آبیاری باعث افزایش رشد، گلدهی، تولید محصول و عمر با کیفیت گیاهان خواهد بود.
  • هزینه‌های مصرفی برای تهیه و نصب دستگاه اسمز معکوس در مدت زمان کوتاهی جبران می شود. زیرا وقتی از آب با کیفیت برای آبیاری استفاده می شود. محصولات با کیفیتی در سطح انبوه تولید می شود که می تواند جبران هزینه‌ها را داشته باشد و با نگهداری دقیق از دستگاه به طور مداوم می توان از آن استفاده نمود.
  • استفاده از آب‌های سطحی که دارای املاح و ناخالصی می باشد با گذشت زمان در خاک انباشته شده و pH خاک و ترکیبات خاک را تغییر می دهد و حاصلخیزی خاک کاهش می یابد. در اینجا با تصفیه‌ی پساب‌ها و استفاده از آب مناسب ترکیبات خاک حفظ می شود.
  • با استفاده از آب تصفیه شده بذرهای گیاهان جوانه زنی بهتری دارند، گیاهان در خاک‌های غیر شور به راحتی آب جذب می کنند و رشد و محصول باکیفیتی خواهند داشت.
  • تأمین آب سالم و استاندارد
  • حفظ محیط زیست
  • هزینه های تأمین آب کشاورزی کاهش می یابد.
  • آب و فاضلاب خروجی یک مقیاس مشخص و پایداری دارد.
  • بهداشت رعایت می شود.
  • برای کارگران که در مزارع و گلخانه کار می کنند تأمین آب شرب دارد.
اینجا را هم بخوانید   سیستم‌های تصفیه آب صنعتی

تأمین آب سالم نه تنها برای کشاورزی ضروری می باشد بلکه برای پرورش دام و طیور و تأمین گوشت به آب استاندارد نیاز است. بنابرابن برای استفاده‌ی بهینه از منابع آبی موجود و همچنین کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی همواره چالش‌های پیشرو وجود دارد. یکی از پیشرفت‌های مهم در این زمینه کاربرد دستگاه اسمز معکوس در بخش کشاورزی در سطح انبوه می باشد که می تواند حجم زیادی آب خام از مکان های نامناسب مانند اقیانوس ها، دریاچه ها، چاه ها و شوره زارها را تصفیه  و آب استاندارد تولید نماید و نقش موثری در کاهش بحران آب دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *