اجزای اصلی سیستم اسمز معکوس

اجزای اصلی سیستم اسمز معکوس

 

اجزای اصلی سیستم اسمز معکوس (RO )

سیستم های تصفیه ی اسمز معکوس در موارد گسترده ای از قبیل گلخانه، پرورش ماهی، نساجی، داروسازی و طیف های دیگری از صنعت مورد بهره برداری قرار می گیرند. در این مبحث ۵ مورد از اجزای اصلی یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس را بررسی می کنیم.

– محفظه ی فشار ( Pressure Vessel )

محفظه ی فشار با عناوینی مانند ماژول های غشایی، پرشر وسل یا وسل ممبران شناخته می شود. این محفظه برای مقاومت در برابر فشار، نگهداری و محافظت از ممبران RO طراحی شده است. پرشل وصل از اجزایی شامل مجرای خروجی، مجرای ورودی آب تشکیل شده است و معمولا از جنس فایبر گلاس، استیل یا PVC می باشد. پرشل وسل های دستگاه اسمز معکوس در انواع مختلف ساخته می شوند که این تفاوت بیشتر در نوع آب تصفیه مانند آب لب شور، آب دریا و یا حذف
آلاینده های خاصی از آب می باشد. همچنین نوع محفظه بر اساس اندازه و تعداد ممبران متفاوت می باشد. پرشر وصل در تصویر بالا با عدد ۱ نشان داده شده است.

۲ – اسکلت ساختاری تصفیه اسمز معکوس ( RO Skid )

ساختمان دستگاه اسمز معکوس نیاز به یک ساختار محکمی دارد که تمام اجزای دستگاه اسمز معکوس بر روی این ساختار به صورت محکم پیکربندی شوند. این اسکلت بندی معمولا از جنس استیل می باشد و در برابر ارتعاشات ناشی از پمپ های فشار قوی مقاومت بالایی دارد که در شکل بالا با عدد ۲ نمایش داده شده است.

۳ – فیلتر کارتریج ( Cartridge Filter )

دستگاه تصفیه اسمز معکوس دارای یک فیلتر کارتریج می باشد. تمام ذرات موجود در آب ناخالص قبل از ورود به غشای نیمه تراوا توسط این فیلتر حذف می شوند. با حذف این ذرات ناخالص غشای نیمه تراوا دچار آسیب کمتری شده و عمرمفیدتری خواهد داشت. در شکل پایین تصویر یک فیلتر کارنریج و در تصویر بالا شماره ۳ فیلتر کارتریج در پشت پرشل وصل نصب شده است.

 

۴- کنترل پنل سیستم اسمز معکوس ( RO Control Panel )

سیستم تصفیه اسمز معکوس باید توسط یک هدایتگر کنترل شود. به همین علت یک سیستمی بر روی دستگاه RO نصب می شود که نقش هدایت سنج آنلاین را دارد. شاخص های که در دستگاه RO کنترل می شوند همه ی این موارد بر روی کنترل پنل قرار دارند. سیستم کنترل پنل همچنین می تواند برای مدیریت چند واحد به طور همزمان استفاده شود. به طوری که بخش های مختلف سیستم RO می توانند به طور اتوماتیک فعالیت داشته باشند.

۵ – پمپ فشار بالای اسمز معکوس ( RO High Pressure Pump )

یکی از اصلی ترین اجزای RO پمپ های طبقاتی فشار بالا می باشند. معمولا جنس این پمپ ها از فولاد ضد زنگ می باشد. به عنوان یک منبع برای تولید نیروی محرکه عمل می کند تا دستگاه اسمز معکوس عملکرد مطلوبی داشته باشد. فشار تولیدی این پمپ ها بسیار بالا حدود( ۷۰ تا ۶۰ ) بار می باشد که با کیفیت آب تصفیه شده رابطه ی مستقیمی دارد. به گونه ای که هر چقدر فشاری که از طرف پمپ تولید می شود بیشتر باشد آب تصفیه شده توسط سیستم RO با کیفیت بالاتری خواهد بود. در شکل بالا تصویر پمپ فشار با شماره ۵ مشخص می شود که در این ساختار پشت کنترل پنل نصب شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *