غشا نیمه تراوا اسمز معکوس

غشا نیمه تراوا اسمز معکوس

غشا یا ممبران اسمز معکوس ( Revers Osmosis ) یک مانعی می باشد که دو فاز را از هم جدا نموده و نحوه ی انتقال مواد و اجزای شیمیایی موجود در حلال را کنترل می نماید.

غشا نیمه تراوا اسمز معکوس RO

یک غشای مصنوعی نیمه تراوا که برای جداسازی املاح مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت جداسازی غشا به خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آن بستگی دارد. این غشا ها باید از یک ماده نفوذ ناپذیر و در عین حال غیر متخلخل ساخته شوند تا قابلیت حذف مواد حل شده را به هنگام عبور جربان آب داشته باشند. غشای اسمز معکوس معمولا از جنس استات سلولز یا پلی آمید می باشد اما به طور کلی از غشاهای سرامیکی و غشاهای ترکیبی هم استفاده می شود. در شکل زیر تصویر غشای نیمه تراوا و فرآیند اسمز به خوبی نشان داده شده است.

 

غشای سلولز استات ( Cellulos Acetate Filter )

این غشا اولین نوع از غشاهایی می باشد که در فیلتر ممبران مورد استفاده قرار گرفت. تا زمان تولید و توسعه ی غشای پلی آمید در دستگاه های تصفیه RO از فیلتر سلولز استات فیلم نازک استفاده می شد. مزیت غشای سلولز استات بدون بار بودن آن می باشد که نسبت به غشاهای دیگر برتری دارد. زیرا جذب ذرات باردار را به نسبت کمتری انجام می دهد که این مزیت باعث می شود فولینگ غشا )رسوب یا گرفتگی غشا( کمتر رخ دهد.
غشای پلی آمید (Polyamide Filter ) این نوع غشا جریان بالای از آب عبوری را دارد به همین علت فشار کمتری نسبت به غشا سلولز استات در دستگاه RO مورد نیاز است. نمک ها و املاح را بهتر دفع می کند و به دلایلی که در زیر اشاره شده است نسبت به غشا سلولز استات در اولویت قرار می گیرد.

اینجا را هم بخوانید   دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

۱- این غشا در دستگاه اسمز معکوس فشار ورودی و خروجی کمتری مورد نیاز می باشد.

۲ – هزینه تعمیر و نگهداری سیستم های تصفیه آب RO با غشای پلی آمید نسبت به نوع غشا سلولز استات کمتر است. اما لازم به ذکر است که پلی آمیدها  سبت به اکساینده های مانند کلر و مشتقات آن بسیار حساس می باشد و حتی مقدار کمی از این مواد می تواتد باعث تخریب کامل غشا گردد.

کاربرد غشاهای تصفیه آب:

غشا تصفیه آب بر اساس قطر منافذ خود ذرات با اندازه های مختلف را حذف می کنند. عملکرد انواع غشای تصفیه آب برای حذف آلاینده ها شامل موارد زیر می باشد:
۱ – غشای میکروفیلتراسیون: این غشا ذراتی با قطر بیش از ۰.۵ میکرومتر را حذف می کند. همچنین آب ورودی به سمت این غشا ابتدا باید آلاینده های درشت از آن حذف گردد تا کارایی سیستم کاهش نیابد.
۲ – غشای اولترافیلتراسیون: ذراتی با قطر بیش از ۰.۱ میکرومتر نمی توانند از این غشا عبور نمایند و حذف می شوند. ذرات کلوئیدی، باکتری، ویروس و ترکیبات آلی موجود در آب ناخالص با غشای میکروفیلتراسیون حذف می گردند.
۳ – غشای نانو فیلتراسیون: ذراتی با قطر بزرگتر از ۰.۰۰۱ تا ۰.۰۰۲ دفع می شوند. باکتری ها، ویروس، رنگ، سولفات، املاح و سختی آب با این غشا حذف می شوند.
۴ – غشای اسمز معکوس: قطر منافذ غشای RO یک ده هزارم ۰.۰۰۰۱ می باشد. بدین معنی که بیش از ۹۹ درصد املاح و آلاینده های موجود در آب ناخالص حذف می شوند. از بین این غشاهای که در بالا اشاره شد، غشای اسمز معکوس برای تامین آب آشامیدنی در سطح وسیع مورد استفاده و بهره برداری قرار می
گیرد.

اینجا را هم بخوانید   تصفیه آب چاه

شکل زیر تصویر غشای دستگاه تصفیه و اجزای آن را نشان می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *