نحوه ی عملکرد فرآیند اسمز معکوس

نحوه ی عملکرد فرآیند اسمز معکوس

 

نحوه ی عملکرد فرآیند اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب صنعتی

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس ) Revers Osmosis ( فرآیند فیزیکی می باشد که توسط یک غشای نیمه تراوا تمامی مولکول های موجود در آب ) نمک ها، قندها( حذف می شود و فقط مولکول های آب می توانند از این غشای نیمه تراوا عبور کنند. امروزه برای تامین آب سالم انواع مختلفی از این غشای نیمه تراوا با کمک تکنولوژی به بازارهای جهانی عرضه شده است. به عنوان مثال کشور عربستان برای تامین آب آشامیدنی خود از دستگاه هایی با فرآیند اسمز معکوس که حاوی ۳۱ متر مکعب در دقیقه می باشد را مورد بهره برداری قرار داده است.

تفاوت عملکرد اسمز معکوس و اسمز طبیعی

اسمز طبیعی(Osmosis ) پدیده اسمز انتشار مواد بین دو مکان مختلف است. مولکول ها یا اتم های موجود در آب با غلظت بالا به منطقه ی با غلظت کم منتقل می
شوند. زمانی که غلظت یک حل شونده مانند نمک در دو سمت سلول متفاوت باشد، انتقال آب رخ می دهد که این انتقال آب بدون صرف انرژی و به صورت طبیعی از طرف خود سلول می باشد. تصویر پایین فرآیند اسمز طبیعی را نشان می دهد که غلظت نمک موجود در آب شور باعث فشار اسمزی شده و جریان آب خالص تولید می شود.

اسمز معکوس( Revers Osmosis )

اسمز معکوس بر طبق شکل زیر شامل یک غشای نیمه تراوا می باشد که بین دو محلول با غلظت های مختلف قرار می گیرد. مقداری از آب که حاوی مواد ناخالص می باشد به طرف دیگر غشا منتقل می شود. این همان حالت فشار طبیعی اسمز می باشد. در اسمز معکوس یک فشار خارجی اعمال می شود که مقدار این فشار بیشتر از فشار اسمزی می باشد. مولکول های آب با فشار زیاد از غشای نیمه تراوا عبور کرده و وارد مخزن آب خالص می شوند. بدبن ترتیب آب آشامیدنی از آب شور تهیه می گردد که اساس کار فرآیند اسمز معکوس می باشد.

اینجا را هم بخوانید   سختی گیری رزینی

نحوه ی عملکرد فرآیند اسمز معکوس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *