آب مقطر و کاربردهای آن

آب مقطر و کاربردهای آن

 

آب مقطر، تحت عنوان آب غیر معدنی شناخته می شود. یعنی کامال خالص و عاری از هر گونه مواد شیمیایی و امالح معدنی می باشد. با روش های تبخیر و متراک شدن مولوکل های بخار آب، آب مقطرتهیه می شود. در واقع آب مقطر آب تصفیه شده ای میباشد که از متراکم شدن بخار آب های ناخلص مانند آب چاه، آب لوله کشی شهری، نهرها و برفاب ها حاصل می شود. بسیاری از آلاینده های موجود در آب با اعمال دما هرگز به فاز گاز نمی روند و در دمای باال از بین می روند و فقط مولکول های آب بخار می شوند و با متراکم شدن این بخارها، آب تمیز و سالم تهیه می شود. آب مقطر کاربردهای فراوانی دارد که در این بخش به چند مورد از آب مقطر و کاربردهای آن اشاره می شود.

 

ابتدا الزم به ذکر می باشد آب مقطر برای آشامیدن مناسب نیست. بدن انسان به عناصر مهمی مانند کلسیم و منیزیم نیاز دارد.
همانطور که قبال اشاره شد آب های تقطیر شده عاری از امالح و مواد معدنی می باشند. توصیه می شود از آب های تقطیر شده مخصوصا در حالت ناشتا استفاده نشود.
۱ -کاربرد آب مقطر در صنعت پزشکی
تمامی وسایل پزشکی از جمله اتاق عمل باید قبل و بعد از استفاده استریلر شوند. آب مقطر بهترین گزینه برای ایمنی بهداشت و استریل وسایل پزشکی می باشد. زیرا آب مقطر خالص و فاقد هر گونه امالح معدنی می باشد.
-تمیز کردن زخم ها:
از آب مقطر برای تمیز و استریل کردن زخم ها در بیمارستان ها استفاده می شود. آب مقطر خالص می باشد و باکتری یا میکروبی ندارد که عفونت های زخمی ایجاد کند.
-آب مقطر در آزمایشگاه ها:
دانشمندان از آب مقطر برای انجام پروژه های تحقیقاتی استفاده می کنند. برای دریافت داده های معتبر در آزمایش های تحقیقاتی استفاده می شود زیرا آب مقطر بر روی نتایج آزمایشات اثر سوء نمی تواند داشته باشد.
۲ -آب مقطر در صنعت آرایشی و بهداشتی

اینجا را هم بخوانید   اولترافیلتراسیون یا فراپالایش

شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی برای جلوگیری از هرگونه آلودگی و اطمینان از خلوص محصوالت خود از آب مقطر استفاده
می کنند. مواد آرایشی و بهداشتی در ارتباط مستقیم با پوست انسان می باشد. باید عاری از هر گونه میکروب و آالینده باشد که
آب مقطر در این مورد به مقدار فراوان مورد استفاده قرار می گیرد.
۳ -کاربرد آب مقطر در سیستم های خنک کننده خودرو
در سیستم های خنک کننده خودرو آب مقطر کاربرد فراوان دارد. با توجه با خلوص این آب، سیستم های خنک کننده کمتر دچار
آسیب می شوند و عمر مفیدتری خواهند داشت.
تفاوت دستگاه تقطیر آب با دستگاه RO
آب مقطر توسط دستگاههای مختلفی مانند دستگاه تقطیر یا دستگاه دیونایزر تهیه می شود. سوال اساسی این است که عناصر مورد نیاز انسان مانند منیزیم و کلسیم چگونه با آب تصفیه شده تامین می گردد. همانطور که قبال اشاره شد آب مقطر آب خالصی می باشد که تمام عناصر معدنی از آن حذف می شود و فقط مولکولهای آب با استفاده از دستگاه تقطیر از فاز گازی به فاز مایع می روند. حدود ۳/۲ بدن انسان از آب تشکیل می شود. امالح و مواد معدنی مورد نیاز از این آب تامین می شود. این موضوع مهم بیان می کند که آب مقطر خالص سازی شده برای بدن مفید نیست و می تواند مضرات بسیاری برای انسان داشته باشد و بیشتر مصرف پزشکی و صنعتی دارد که در باال بدان اشاره شد.

دستگاه تصفیه اسمز معکوس با توجه به غشای نیمه تراوایی که در آن تعبیه می شود تمام امالح و مواد مضر موجود در آب را حذف می کند و مواد معدنی مورد نیاز با استفاده از فیلتر مینرالی که دارد به آب تصفیه شده اضافه می شود. در دستگاه های تقطیرکننده نمکها و کلسیمی که که هر روزه در اثر تهیه آب مقطر ایجاد می شود، باید پاکسازی و حذف شوند تا آسیبی به دستگاه ها وارد نگردد. در دستگاه RO تمام آالینده ها و نمکها توسط فیلترها جذب می شوند. تقریبا هر ۶ ماه تا
یکسال این فیلترها تعویض می شوند و از این طریق می توان سال ها از دستگاه تصفیه اسمز معکوس برای تامین آب آشامیدنی استفاده نمود. بهترین و باصرفه ترین روش برای تامین آب سالم دستگاه RO می باشد. ولی برای تامین آب مقطر از دستگاههای تقطیر استفاده می شود که نیاز به سرویس و مراقبت بیشتر دارند.

اینجا را هم بخوانید   کربن اکتیو( زغال فعال)

دستگاه تصفیه آب RO

 

 

دستگاه آب مقطرگیری یکبار تقطیر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *