کاربرد آنتی اسکالانت صنعتی

آنتی اسکالانت ماده ای شیمیایی است، که در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) به عنوان یک ضرورت و جزء جدایی ناپذیر در نگهداری و افزایش طول عمر فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی شناخته می شود. اکثر آب های طبیعی دارای غلظت های بالایی از یون های کلسیم، بی کربنات و سولفات می باشند. در سیستم های تصفیه آب غشایی نظیر RO که درصد ریکاوری یا بازیافت بالایی دارند، اگر حلالیت این ترکیبات در آب از مقدار اشباع فراتر رود، به شکل متبلور شده و کریستالی بر سطح غشا ظاهر می شوند. این پدیده را اصطلاحاً فولینگ یا گرفتگی فیلتر ممبران می گویند. در فرایند تصفیه آب توجه به این پدیده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اگر این مشکل در مراحل اولیه برطرف نشود، پس از گذشت زمانی کوتاه، ظرفیت تولیدی سیستم با افت شدیدی مواجه خواهد شد. راه حل اساسی جلوگیری از گرفتگی فیلترهای ممبران استفاده از آنتی اسکالانت با دوز مشخص در زمان راه اندازی سیستم می باشد.

راه حلی که به منظور رفع معضل گرفتگی ممبران ارائه شده است، استفاده از ماده ضد رسوب به آنتی اسکالانت در سیستم است. آنتی اسکالانت را اصطلاحاً ضد رسوب ممبران می گویند، زیرا به طور گسترده ای برای جلوگیری از گرفتگی روزنه های فیلتر ممبران به تصفیه آب صنعتی تزریق می شود. استفاده از این مواد ضدرسوب نیازمند توجه ویژه ای است، زیرا چنانچه به مقدار بیشتر از حد مجاز به سیستم تزریق شود، نه تنها در رفع گرفتگی های ممبران موثر نخواهد بود، بلکه موجب مشکلات بیشتری در سیستم تصفیه آب صنعتی خواهند شد.

اینجا را هم بخوانید   معایب سختی‌گیرهای مغناطیسی

ضرورت استفاده از مواد ضد رسوب

آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس حاوی نمک های محلول کلسیم، منیزیم و سایر املاح می باشند که این نمکهای محلول در اثر عبور از غشاهای دستگاه اسمز معکوس با گذشت زمان بر روی غشای اسمز معکوس رسوب می کنند.

رسوب گذاری در سطح ممبران های صنعتی، باعث کاهش کارایی غشاهای سیستم RO در حذف جامدات محلول می گردد که برای از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران ها، از مواد ضد رسوب استفاده می شود.

عدم استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس صنعتی باعث ایجاد مشکلات زیر می شود:

  • کاهش راندمان تولید و افزایش TDS خروجی
  • کاهش میزان دبی خروجی
  • باز شدن منافذ و پارگی غشا در اثر تجمع رسوبات
  • کاربرد آنتی اسکالانت صنعتی

    کاربرد آنتی اسکالانت را عمدتا در استفاده از تصفیه آب اسمز معکوس جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به غشای ممبران می‌شناسند. در واقع ساختار شیمیایی آنتی اسکالانت به این گونه است که مانع رسوب بر روی سطح غشای ممبران می‌شود. از این رو کاربرد آن را در صنایع مختلفی که از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس استفاده می‌کنند مانند صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها می‌توان دید. یکی دیگر از استفاده‌های آنتی اسکلانت در دستگاه‌های آب‌ شیرین‌کن صنعتی و نیمه‌صنعتی و دستگاه آب شیرین‌کن دریایی است.

    در صورت تصفیه نشدن آبی که مورد استفاده صنایع قرار می‌گیرد، آب مصرفی بسیار سریع به دستگاه‌ها و تجهیزات آسیب می‌رساند. دلیل این را باید در افزایش املاح آب در این سال‌ها دانست که مقادیر یون‌های کلسیم، بی‌کربنات و سولفات افزایش یافته است و باعث رسوب و گرفتگی می‌شود.

    آیا تزریق ضد رسوب به تنهایی می‌تواند از تشکیل رسوبات جلوگیری کند؟

    قطعا هر روشی که برای پیش تصفیه RO استفاده می‌کنیم با محدودیت‌‌هایی همراه است. آنتی اسکالانت هم از همین قاعده پیروی می‌کند و همیشه نمی‌تواند در همه شرایط عملکرد کاملی از خود نشان دهد. البته که ما روش‌های دیگری نیز برای جلوگیری از تشکیل رسوب روی سیستم RO داریم که در کنار تزریق آنتی اسکالانت نی‌توانند هم‌افزایی جذابی از خود نشان دهند، که در نهایت باعث افزایش دوام ممبران‌های و عملکرد بهتر سیستم تصفیه آب می‌شود. یکی از این روش‌های تزریق اسید است که در مواردی که رسوب کربناتی داشته باشیم می‌تواند بسیار برای ما کمک کننده باشد.

اینجا را هم بخوانید   تابلو برق صنعتی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *