تصفیه آب آلوده در مصارف صنعتی

آب به عنوان یک عنصر کلیدی برای فرآیندهای صنعتی شناخته می‌شود که قابلیت بازیافت و استفاده مجدد در سیستم را نیز دارد. در صنعتی، آب وظایف بسیاری از جمله استفاده به عنوان ماده اولیه، وسیله حمل و نقل، تمیز کردن و خنک کردن دستگاه‌ها را در سیستم برعهده دارد. در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، صنایع فلزی، مواد غذایی و آشامیدنی، کاغذسازی و نساجی از آب به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم استفاده می‌شود. در این میان، صنایع شیمیایی بالاترین پتانسیل را برای افزایش بهره‌وری زیست محیطی در مدیریت آب صنعتی ارائه می‌دهد. زیرا از یک سو، بزرگترین مصرف کننده صنعتی آب است و از سوی دیگر، صنایع شیمیایی محصولات مختلف، از جمله آنتی اسکالانت و فناوری های نوآورانه ای را برای مدیریت کارآمد آب و تصفیه آب آلوده ارائه می دهد.

افزایش صنعت و ایجاد شرایطی مثل تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود تا روزانه تقاضا برای تامین آب و نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه تصفیه آب افزایش پیدا کند. در نتیجه استفاده صحیح از منابع آبی و بکارگیری سیستم‌های تصفیه آب صنعتی مناسب می‌تواند علاوه بر حفظ منابع آبی، باعث کاهش هزینه‌های سیستم صنعتی شود.

چالش‌های تصفیه آب صنعتی 

از آن جایی که آب مورد نیاز برای مصارف صنعتی از منابعی مانند آب باران، آب های زیرزمینی، چاه‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها استخراج می‌شود، با تغییرات محیطی کیفیت آب نیز تغییر می‌کند. بنابراین کیفیت آب ورودی به سیستم، تاثیر زیادی بر روی روند تصفیه آب آلوده خواهد داشت. از جمله چالش‌های ایجاد شده هنگام تصفیه آب صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اینجا را هم بخوانید   نانو فیلترها در تصفیه آب

•    به دلیل نوسانات فصلی، سطح کدورت آب خام صنعتی نیز تغییر پیدا خواهد کرد. این موضوع به عنوان یکی از چالش‌ها در سیستم تصفیه آب آلوده صنعتی شناخته می‌شود. در این شرایط لازم است تا از سیستم‌های فیلتراسیون مناسب استفاده شود تا مانع از بروز مشکل در دستگاه تصفیه آب شود. در این سیستم‌ها باید از مواد مختلف شیمیایی برای فیلتراسیون یا فرآیندهای مناسب برای جداسازی لجن و سایر رسوبات با حجم بالا استفاده شود.
•    تغییرات در سرعت جریان می‌تواند سیستم تصفیه آب خام را تحت تأثیر قرار داده و به آلاینده‌ها اجازه دهد به فیلترهای آلوده و سایر تجهیزات منتقل شوند. یکی از راه‌های جلوگیری از مشکلات مرتبط با نرخ جریان متغیر، استفاده از مخازن نگهدارنده است.
•    تغییرات فصلی می‌تواند باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آب شده که منجر به افزایش غلظت آلاینده‌هایی می‌شود که سیستم تصفیه آب خام را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این تغییرات منجر به کاهش کیفیت آب ورودی به سیستم و رسوب یا آسیب به تجهیزات پایین دست خواهد شد، همچنین کار پیش‌تصفیه در تصفیه آب صنعتی را دچار اختلال می‌کند. برای اجتناب از این مسائل، می‌بایست فناوری‌های فیزیکی- شیمیایی به کار گرفته شود که می‌توانند در حذف مؤثر آلاینده‌ها در غلظت‌های مختلف موثر عمل کنند.

راهکارهای پیشنهادی برای غلبه بر چالش‌های تصفیه آب صنعتی

تغییر الزامات کیفیت فناوری‌ها، فرآیندها و دستورالعمل‌های نظارتی در کارخانه‌ها به طور قطع در طول زمان تغییر خواهند کرد، که می‌تواند بر سطح کیفیت آب مورد نیاز جهت پشتیبانی از تولید در تأسیسات تأثیر بگذارد. ارزیابی دوره‌ای کیفیت آب می‌تواند به محافظت از تجهیزات کمک کرده و اطمینان حاصل کند که پساب تولیدی تاسیسات همچنان در چارچوب قوانین تخلیه قرار دارد. نتایج این ارزیابی می‌تواند به معنای نیاز به نصب تجهیزات جانبی برای تقویت سیستم تصفیه آب آلوده موجود باشد. بنابراین اگر سیستم جدیدی را اجرا می کنید، همیشه ایده خوبی است که مقیاس پذیری را در نظر بگیرید.

اینجا را هم بخوانید   روش‌ های تصفیه آب

راهنمایی خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی

مشاوره ی رایگان و طراحی تخصصی مناسب نیاز شما صورت می گیرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید،برای راهنمایی با متخصصان رزآب صنعت با شماره تماس ۰۹۱۲۲۵۳۳۶۶۷ در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *