تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر نوعی از دستگاه تصفیه آب صنعتی است.

تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر نوعی از دستگاه تصفیه آب صنعتی است و بر اساس روش‌‌های گوناگونی انجام می‌شود. استخرها به نوع عمومی ( مجتمع‌ها) و خصوصی ( شخصی) تقسیم می‌شوند. معمولا حجم استخرهای خصوصی تا ۴۰۰m۳  و استخرهای عمومی معمولاً دارای حجم بالاتر از ۴۰۰m۳  می‌باشند.

تصفیه آب استخر با استفاده از کلر

در گذشته از کلر برای تصفیه آب استخر استفاده می‌کردند. البته در حال حاضر نیز در برخی از استخرها از کلر برای تصفیه آب استفاده می‌شود. برای استفاده از کلر به این شکل عمل می‌کردند که ابتدا مقداری ازکلر را با آب داخل یک سطلی مخلوط نموده و سپس آب موجود در این سطل‌های آماده از چند جهت به استخر وارد می‌کردند. در زمان تصفیه، استخر از افراد تخلیه و پس از گذشت مدت زمان معین مجدداً مورد استفاده قرار می‌گرفت. حل شدن کلر در آب باعث بوجود آمدن گاز کلر می‌شود که می‌تواند به سیستم تنفسی آسیب بزند.

از کلر برای گندزدایی آب از میکروب‎ها و ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌ها می‌شود. کلر برای از بین بردن میکروب ها و میکروارگانیسم ها نیاز دارد که دیواره سلول را خراب کرده و به هسته‌ی آن آسیب برساند. امروزه سیستم استفاده از ازن به جای کلر برای گندزدایی پیشنهاد می‌شود .

مقایسه کلر و ازن ( اکسیژن فعال )

ازن در قیاس با کلر دارای مزایای فراوانی است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ازن در تصفیه آب استخر نسبت به کلر، قدرت بسیار زیاد آن در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها می‌باشد. قدرت ازن در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها در تصفیه آب استخر نسبت به کلر، سه هزار مرتبه بیشتر است. علت این قدرت این است که ازن یا اکسیژن فعال به محض ارتباط با دیواره میکروارگانیسم آن را از بین می‌برد در صورتی که کلر همان گونه که پیشتر اشاره شد نیازمند تخریب دیواره و نفوذ به هسته است.

اینجا را هم بخوانید   دستگاه آب شیرین کن نیمه صنعتی

تولید و استفاده از اکسیژن فعال به علت ناپایداری فراوان ازن باید در محل مصرف انجام شود. به صورت که تولید آن توسط ژنراتور آن ایجاد و عمل استریل آب به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. به علت شکل ظاهری ازن نمی‌توان آنرا در جایی نگهداری نمود.

معایب استفاده از کلر

استفاده از کلر دارای معایبی است. از جمله می‌توان به بروز حساسیت، خارش و سوزش چشم و پوست اشاره نمود. به علاوه گاز کلر سمی و خطرناک است و به علت عدم وجود جریان هوای تازه می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در شناگران شود.

یکی دیگر از معایب کلر  تشکیل رسوب است. رسوب ایجاد شده از جنس نمک بوده و سبب کدر شدن آب و نیز دیواره‌های استخر می‌شود. به طور کلی با استفاده از کلر در تصفیه آب استخر، لایه‌روبی بدنه‌ی استخر باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری انجام شود. در حالیکه با استفاده از ازن در تصفیه آب استخر بار ذره‌های معلق موجود در آب استخر گرفته شده و باعث متصل شدن آنها به یکدیگر می‌شود. مزایای این اتفاق آن است که در وهله اول سبب تمیزی و زلال شدن آب استخر می‌گردد. همچنین به دلیل پیوستن ذرات معلق در آب حذف آنها توسط فیلترهای موجود در دستگاه تصفیه آب استخر آسان‌تر می‌گردد.

مزایای استفاده از ازن

استفاده از ازن دارای مزایای زیادی است که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ازن با گذشت زمان از حالت o۳ به o۲ تبدیل و باعث افزایش اکسیژن آب و در نتیجه زنده بودن بیشتر آب می‌شود.
  • عدم ایجاد رسوب در اثر استفاده از ازن.
  • عدم تولید ماده سمی در تصفیه آب استخر با ازن.
  • عدم ایجاد آلرژی، اگزما و ناراحتی پوستی.
  • از بین رفتن بوی بد آب و محیط استخر.
  • پایین بودن هزینه استفاده و نگهداری.
  • عدم ایجاد مقاومت در باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها در طول زمان نسبت به ازن.
  • نابودی کامل میکروارگانیسم‌ها و میکروب‌ها با استفاده از ازن.
  • عدم نیاز به تعویض آب در فواصل زمانی کوتاه و در نتیجه کاهش مصرف آب.
  • عدم رشد جلبک در استخر به علت خاصیت اکسید کنندگی و استریل بالای ازن.
اینجا را هم بخوانید   اولترافیلتراسیون یا فراپالایش

فیلترهای مورد استفاده در سیستم تصفیه آب استخر

در کنار استفاده از سیستم گندزدا برای آب استخر وجود یک سیستم تصفیه املاح جهت افزایش کیفیت ضروری است.

سیستم تصفیه آب استخر از نوع تصفیه آب صنعتی است.

فیلترهای مورد استفاده در آن عبارتند از: فیلتر شنی، فیلتر کارتریجی و فیلتر دیاتومه.

فیلتر شنی

در صورتی که آب استخر دارای ناخالصی درشت و یا ذرات معلق در آب باشد تنها راه حل آن استفاده از فیلتر میکرونی است. با توجه به اینکه استفاده از فیلتر میکرونی مقرون به صرفه نیست استفاده از فیلتر شنی یا سیلیس و در برخی موارد فیلتر دیسکی در الویت قرار می‌گیرد.

فیلترهای شنی به کار رفته در تصفیه آب استخر از شن تشکیل می‌شود.

البته نوعی هم وجود دارد که از شیشه‌های بازیافتی تشکیل می‌شود و دارای توان مناسب برای حذف لجن‌ها و املاح است.

فیلترهای شنی داری قیمت تمام شده پایین هستند.

در اینجا باید متذکر شویم این است که پس استفاده از فیلترهای شنی و ماسه‌ای باید نسبت به شستشوی آنها در فواصل زمانی معین اقدام نمود.

شستشوی فیلتر با توجه به نوع فیلتر به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می‌شود.

فیلترهای دیاتومه

فیلترهای دیاتومه از بقایای یک‌سری از موجودات دریایی و اسکلتی است و دارای قدرت فراوان در حذف املاح می‌باشند.

فیلترهای کارتریجی

فیلترهای کارتریجی از فیلترها و کارتریج‌های مصنوعی تشکیل شده است که در  استخرهای کوچک استفاده می‌شود.

در صورت وجود نیاز به مشاوره و راهنمایی برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی کارشناسان شرکت رز آب صنعت آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما مشتریان عزیز هستند.

شماره‎های تماس: ۰۲۵۳۶۶۵۶۷۷۳ * ۰۲۵۳۶۶۵۶۷۷۴ * ۰۹۱۲۲۵۳۳۶۶۷