تصفیه اصولی فاضلاب

تصفیه اصولی فاضلاب

اولین عملیات تصفیه اصولی فاضلاب در آغاز قرن بیستم انجام شد.

شیوع بیماری‌های منتقله از آب در اوسط قرن ۱۹ و افزایش آگاهی نسبت به نقش میکروارگانیسم‌ها در ایجاد بیماری‌ها موجب تصویب قانونی شد که ساخت واحدهای تصفیه آب را تشویق می‌کرد.

آلاینده‌های فاضلاب

آلاینده‌های مختلفی در فاضلاب یافت می‌شود. آلاینده‌های اصلی موجود در فاضلاب شامل موارد زیر است:

جامدات معلق، فلزات سمی،

مواد آلی تجزیه پذیر بیولوژیکی،

مواد مغذی (نیتروژن)،

ترکیبات آلی فرار،

گزنوبیوتیک مقاوم و کند تجزیه شونده،

پاتوژن میکروبی و انگل‌ها.

هدف مدیریت فاضلاب

ضایعات تولید شده در جوامع به دو شکل جامد و مایع وجود دارند. بخش مایع این فضولات، یا فاضلاب، اساساً همان آب مصرفی جامعه است که در نتیجۀ کاربردهای مختلف آلوده شده است. اگر فاضلاب تصفیه نشده انباشته شود، تجزیه مواد آلی آن ممکن است منجر به تولید مقدار زیادی گازهای بد بو شود. علاوه برآن، فاضلاب تصفیه نشده معمولاً حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای فراوانی است. این میکروارگانیسم‌ها که در دستگاه گوارش انسان زندگی می­کنند و یا در برخی فاضلاب‌های صنعتی موجود هستند.

فاضلاب شامل مواد مغذی نیز هست که می­تواند سبب تحریک رشد گیاهان آبزی شود. ممکن است ترکیبات سمی نیز داشته باشد. بنا به این دلایل انتقال سریع و بدون دردسر فاضلاب از منابع تولید و سپس دفع آن، نه تنها مطلوب بلکه در جوامع صنعتی ضروری است. هدف نهایی مدیریت فاضلاب حفاظت محیط زیست به نحوی است که با اصول بهداشتی عمومی و مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هماهنگ باشد.

مراحل تصفیه فاضلاب

فاضلاب جمع‌آوری شده از جوامع روستایی و شهری نهایتاً باید به منابع آب یا خاک بازگردانده شود. روش‌های تصفیه که در آن‌ها کاربرد نیروهای فیزیکی عامل مهم‌تری است با عنوان عملیات واحد تصفیه خانه شناخته شده‌اند. روش‌های تصفیه که در آنها حذف آلاینده‌ها از طریق واکنش‌های شیمیایی و زیست‌شناختی صورت می­گیرد با عنوان فرآیندهای واحد تصفیه معروف‌اند. در حال حاضر عملیات و واحدهای تصفیه با یکدیگر ادغام شده و آنچه را که امروزه مراحل اولیه، ثانویه و نهایی تصفیه نامیده می­شود، را تشکیل داده‌اند.

اینجا را هم بخوانید   روش‌های تصفیه آب

در تصفیه اولیه از عملیات فیزیکی تصفیه استفاده می‌شود. آشغال‌گیری و ته‌نشینی برای جدا کردن مواد شناور و قابل ته‌نشینی موجود در فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تصفیه ثانویه از فرآیندهای شیمیایی و زیست شناختی استفاده می­شود. علت این امر حذف قسمت اعظم مواد آلی از فاضلاب است.

در تصفیه نهایی از واحدهای اضافی عملیات و فرآوری استفاده می­شود تا سایر آلاینده ها چون نیتروژن و فسفر که مقدار آنها در تصفیه ثانویه کاهش چشم‌گیری پیدا نکرده است، حذف شوند.

اهداف تصفیه فاضلاب

اهداف تصفیه فاضلاب شامل موارد زیر است:

  1. حذف یا غیر فعال‌سازی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و انگل‌ها
  2. حدف / کاهش فلزات سمی
  3. کاهش محتوای آلی فاضلاب ( یعنی کاهش BOD )
  4. حذف / کاهش مواد آلی ناچیز که نسبت به تجزیه بیولوژیکی مقاوم هستند و ممکن است سمی یا سرطان‌زا باشند .
  5. حذف / کاهش مواد مغذی (نیتروژن و فسفر ) به‌منظور کاهش آلودگی‌های آب‌های سطحی پذیرنده یا آب‌های زیرزمینی ریخته شود .