تصفیه ی آب

تصفیه ی آب

تصفیه ی آب ( Water purification)

تصفیه ی آب به فرآیندهایی گفته می‌شود که طی آن مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده‌های بیولوژیکی، جامدات معلق و گازها از آب آلوده حذف می‌شوند، تا قابل آشامیدن یا مصرف کشاورزی گردد.

آلاینده‌های موجود در آب لوله‌کشی

در حال حاضر برخی منابع آبی موجود حاوی آلاینده‌های بسیاری از جمله پساب‌های صنعتی و خانگی، گل‌ولای، انگل، باکتری، میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا و … می‌باشند که برای سلامتی انسان بسیار مضر بوده و در جریان کلرزنی تصفیه آب شهری به طور کامل از بین نمی‌روند؛ لذا به منظور حذف کامل آلاینده‌های شیمیایی محلول در آب و مواد معلق (میکروب‌ها ، باکتری‌ها و …) ، فلزات سنگین و همچنین حذف کامل نیترات و تنظیم سختی آب در محدوده برآورده نمودن نیازهای آب شرب از دستگاه‌های تصفیه آب که مجهز به فیلترهای ممبرین، فیلتر الیافی و… باشد استفاده می‌گردد.

دستگاه‌های تصفیه آب نه تنها به طور کامل آلاینده‌های آب را از بین می‌برند، بلکه با استفاده از فیلتراسیون و افزودن یون‌های مفید برای بدن به آب، آب سالم، سبک و گوارا را تأمین می‌کنند که با نوشیدن و استفاده از آن می‌توانید سلامتی خود و خانواده‌تان را تضمین نمائید.

فواید آب تصفیه شده

  • کمک به حفظ سلامت عضلات و مفاصل بدن
  • کمک به داشتن پوستی سالم و از بین بردن بیماری‌های پوستی
  • کاهش بروز سنگ کلیه
  • تنظیم درجه حرارت بدن و دفع بهتر سموم
  • کاهش بروز ناراحتی قلب و عروق
  • کاهش بروز سرطان و بیماری کبد

روش‌های تصفیه آب

به طور کلی روش‌های مورد استفاده عبارتند از:

فرآیندهای فیزیکی مانند فیلتراسیون، ته‌نشینی، تقطیر و فرایندهای زیستی مانند فیلترهای شنی و ماسه‌ای کند، کربن اکتیو (کربن فعال).

اینجا را هم بخوانید   دستگاه تصفیه ی آب نیمه صنعتی

فرآیندهای شیمیایی مانند کلرزنی، ازن‌زنی، دفلوکولانت، استفاده از تابش الکترومغناطیسی مانند میکروب‌کشی با پرتو فرابنفش.

فرآیندهای بیولوژیکی مانند بیوفیلتراسیون، دنیتریفیکاسیون و

فرایند تصفیه آب ممکن است به کاهش غلظت ذرات معلق یا ذرات محلول در آب از جمله ذرات معلق، انگل‌ها باکتری‌ها، جلبک‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و طیف وسیعی از مواد محلول و ذرات معلق موجود در آب منجر شود.

روند تصفیه آب دستگاه‌های خانگی و نیمه صنعتی و صنعتی

فرایند تصفیه آب یک فرآیند ساده اما در عین حال بسیار پیچیده می باشد.

به روشی که هم اکنون برخی دستگاه‌های تصفیه آب عمل می‌کنند روش اسمز معکوس R.O (Reverse Osmosis) گفته می‌شود.

در این روش آب تحت فشار بالا پس از رد شدن از سه فیلتر اول ، وارد مرحله چهارم و اصلی روند تصفیه آب می‌شود که به آن ممبران ( Membrane ) می‌گویند. در این مرحله آب تحت فشار از خارج فیلتر ممبران به داخل پمپاژ و آب تصفیه شده از درونی‌ترین لایه آن خارج شده و به مرحله پنجم و سپس مرحله ششم می رود.

تصفیه آب به روش اسمز معکوس؛ یکی از عمده مشکلات امروزه در سطح جهانی، کمبود آب آشامیدنی می‌باشد که این مشکل در کشورهای در حال توسعه ملموس‌تر می‌باشد. با مصرف بی‌رویه آب به خصوص در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و … کاهش منابع آب شیرین روز به روز در حال کاهش است. متاسفانه در کشور ایران به دلیل اینکه در طی سال‌های اخیر مصرف آب بسیار بالاتر از سرانه مصرف آب در سطح جهانی می‌باشد، مجریان و کارشناسان صنعت آب و فاضلاب را بر این واداشت تا نسبت به کنترل مصرف آب و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به منظور تصفیه آب شور و تبدیل آن به آب آشامیدنی اقداماتی را انجام دهند.

اینجا را هم بخوانید   نمک‌زدایی یا شیرین کردن آب ( Desalination )

استفاده از سیستم های اسمز معکوس که اصطلاحا به آن آب شیرین کن هم می‌گویند.

اسمز معکوس را گاهی اوقات بصورت مخفف RO نامگذاری می‌کنند.

در سراسر جهان رو به گسترش است تا منابع آب شور که بیشترین حجم کره زمین را تشکیل می‌دهد را به آب آشامیدنی تبدیل کرد.

آب آشامیدنی کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق فرآیند اسمز معکوس تهیه می‌شود.