فرآیند تصفیه هوازی فاضلاب

فرآیند تصفیه هوازی فاضلاب

فرآیند تصفیه هوازی فاضلاب چیست؟

تصفیه هوازی فاضلاب را می‌توان ادامه‌ی فرآیند لجن فعال در نظر گرفت.

در فرآیند تصفیه هوازی نقش میکروب‌ها و باکتری‌های غیر هوازی نادیده گرفته می‌شود.

زمانی که سو بستر محلول کاملاً توسط جمعیت میکروبی اکسید شد میکروارگانیسم‌ها برای کسب انرژی جهت بقای خود شروع مصرف پروتوپلاسم می‌کنند.

روش‌های تعریف شده برای تصفیه فاضلاب به روش هوازی با توجه به غلظت آلاینده و سرعت جریان فاضلاب، عمل تصفیه طراحی و اجرا می‌شود.  در صورت مناسب بودن کیفیت پساب تصفیه شده جریان به محیط زیست آزاد می‌شود. در صورتی که جریان پساب تصفیه شده حاوی مواد آلی و شیمیایی باشد به روش‌های غیر هوازی مانند سپتیک تانک وارد می‌شود. پس از ورود پساب به سپتیک تانک‌ها عمل تصفیه انجام می‌شود.

روش‌های تثبیت لجن

روش‌های تثبیت لجن به یکی از روش‌های زیر انجام می‌شود:

  1. فرآیند تصفیه هوازی تصفیه فاضلاب
  2. فرآیند تصفیه بی‌هوازی تصفیه فاضلاب
  3. تثبیت قلیایی
  4. کمپوست‌ها
  5. خشک کردن از طریق حرارت

مراحل تصفیه فاضلاب

اولین مرحله در روش‌های تصفیه فاضلاب شامل غربال کردن است.

این مرحله به صورت هوازی و به ساده‌ترین شکل صورت می‌گیرد.

در این مرحله ذرات بزرگ‌تر و دارای حجم و وزن بالا جداسازی می‌شوند.

در مرحله بعد این پساب وارد ته نشینی اولیه می‌شود.

ذرات دارای وزن بیشتر و یا چگالی بالا ته نشین شده و جداسازی می‌شوند.

متناسب با حجم فاضلاب و میزان تصفیه صورت گرفته در مراحل قبل، اکنون پساب وارد فیلتراسیون می‌شود. لازم به ذکر است که در این مراحل علاوه براینکه حذف مواد بصورت فیزیکی و جذب سطحی صورت می‌گیرد. به دلیل در دسترس بودن اکسیژن برای فرآیند مقداری از BOD نیز تصفیه شده و جداسازی می‌شوند.

اینجا را هم بخوانید   استفاده بهینه از پساب دستگاه های آب شیرین کن

پساب در تصفیه هوازی

دیگر مراحل استفاده از روش‌های هوازی، با توجه به نوع فرآیند لجن فعال و هوادهی ساده هستند. هر کدام از این روش­‌ها تاثیر بالایی بر حذف مواد بیولوژیکی و مواد شیمیایی موجود در آب دارند. در این حالت با تزریق هوا و به خصوص اکسیژن به محیط پساب، شرایط برای تجزیه هوازی آنها فراهم می‌شود. از نظر اصول تئوریک حاکم بر تصفیه فاضلاب، مراحل هوازی معمولاً در مراحل سوم و بعد قرار می‌گیرند. فاضلاب خروجی از این مراحل قابلیت آزادسازی به محیط زیست را دارند.

جریان فاضلاب وارد مخازن شده و با ایجاد یک شیب غلظتی منجر به ایجاد فشار می‌شود. از آنجا که در این فرآیندها هدف تولید آب شیرین است. این سیستم‌ها علاوه بر جمع‌آوری فاضلاب امکان تصفیه آن را فراهم کرده و از ایجاد بوی نامطبوع در محیط جلوگیری می‌کند.

شرکت فنی و مهندسی رز آب صنعت با بهره گیری از کارشناسان و کادر مجرب آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان در زمینه طراحی و تولید سیستم‌های صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

۰۹۱۲۲۵۳۳۶۶۷ * ۰۲۵۳۶۶۵۶۷۷۴ * ۰۲۵۳۶۶۵۶۷۷۳