مصرف آب‌های آلوده و عوارض ناشی از آن ها

مصرف آب‌های آلوده و عوارض ناشی از آن

آب بعد از هوا اصلی ترین نیاز انسان و نقش حیاتی در زیست آن ها دارد. در حدود ۶۰ درصد وزن بدن از آب تشکیل شده و ارگان‌های بدن را فعال نگه می دارد. کمبود آب آسیب‌های جبران ناپذیری برای سلامتی انسان، حیوانات و محیط زیست دارد. همچنین مصرف آب آلوده مشکلات و بیماری‌های فراوانی در بدن ایجاد می‌کند و زیست انسان و دیگر جانداران را با خطر مواجه می سازد. از بیمارهای مهم به دلیل مصرف آب آلوده می توان به وبا، حصبه، اسهال خونی اشاره نمود که سالانه زندگی انسان ها را در جهان مختل می‌کند و آمار مرگ و میر بالایی دارد.

انواع آلودگی آب:

۱-     وارد شدن فاضلاب ها: زباله های تولید شده توسط انسان پس از خروج از فاضلاب خانگی از طریق مختلف وارد منابع آبی می شوند.

۲-     ورود آلاینده‌های کشاورزی: کود، سموم و آفت کش‌هایی که در بخش کشاورزی استفاده می شود، باقی مانده‌ی این مواد باعث آلوده شدن منابع آب و محیط زیست می شود. امروزه صنعت کشاورزی و دامداری از عوامل مهم در آلوده شدن منابع آبی هستند.

۳-     ورود مواد و زباله های باقی مانده از بقایای نفتی و کارخانجات پتروشیمی

۴-     آلوده شدن منابع آب توسط بارش باران‌های اسیدی

۵-     آلودگی آب با مواد پرتوزا مانند مواد رادیواکتیو که زباله های تولید شده از نیروگاه های هسته ای و مراکز پزشکی_ هسته‌ی هستند.

۶-     آلودگی با انواع مواد شیمیایی و معدنی مانند فلزات سنگین شامل جیوه، نقره، نیترات ها که هنگام ورود به آب خواص فیزیکی و شیمیایی آب را تغییر می‌دهند و آب موجود آلوده و بد طعم می شود.

روش‌های انتقال عوامل بیماری زا از طریق آب آلوده:

          انتقال بیماری با آشامیدن آب: آشامیدن آبی که آلودگی میکروبی دارد و با چشم قابل دیدن نیست باعث ورود مستقیم عوامل بیماری زا به درون  بدن می‌شود و بیمارهای مختلف باکتریایی  و ویروسی را ایجاد می کند.

اینجا را هم بخوانید   ضد عفونی آب با گاز ازن

          انتقال بیماری از طریق شست و شو و بهداشت: در هنگام شست و شوی البسه و تمیزکاری منازل یا شنا کردن عوامل بیماری زا مانند انگل ها وارد بدن می شوند و موجب بروز بیماری‌های انگلی می شوند.

          انتقال بیماری‌ها از طریق حشرات آبزی: هر گونه آلودگی در منابع آبی به طور مستقیم روی موجودات آبزی تاثیر گذار می باشد. انتقال بیماری های مشترک بین انسان ها و ماهی ها عمدتا از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با انواع ماهی‌های خوراکی و زینتی صورت می‌گیرد. عفونت های باکتریایی اغلب باعث بروز بیماری در ماهی‌ها نمی شوند اما در انسان می تواند بیماری های جدی ایجاد کند. به عنوان مثال مایکوباکتریوم ها در گونه های مختلف ماهی یافته می‌شوند و بیشتر ماهی ها قبل از تشخیص بیماری بالینی ناقل طولانی مدت هستند و چون شناسایی نمی شوند به راحتی در اختیار انسان ها قرار می گیرند و موجب آلوده و بیمار شدن انسان می شوند.

ممکن است عامل بیماری زا ابتدا وارد بدن حشره شود و در آنجا عامل بیماری دچار یکسری تغییرات شده یا تعداد بالا از آن عامل تکثیر شود و هنگامی که این حشره آلوده روی بدن انسان سالم قرار گرفته و نیش می‌زند آلودگی را منتقل کرده و شخص سالم بیمار می شود. در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در آب و هوای گرم پشه‌ی مالاریا که همان پشه‌ی آنوفل است با نیش زدن افراد آن ها را به بیماری مالاریا مبتلا می کند.

مهم ترین بیماری های که از طریق آب آلوده ایجاد می شوند

          وبا: Cholera یک بیماری گوارشی باکتریایی است که از طریق نوشیدن آب‌های آلوده و تغذیه‌ی آلوده ایجاد می شود.

          حصبه: تب حصبه عفونت جدی و مرگباری است که از باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می شود. از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود و به شدت مسری بوده و افراد زیادی را مبتلا می‌کند.

          شبه حصبه: تب شبه حصبه یا پاراتیفوئید علائمی شبیه حصبه دارد ولی خفیف‌تر از حصبه بوده و خطر مرگ ندارد.

اینجا را هم بخوانید   معرفی قطعات دستگاه

          بیماری اسهال کودکان: عفونت های ویروسی و باکتریایی عامل اصلی ایجاد این بیماری در کودکان و نوزادان هستند.

ویروس‌ها ساختار ساده دارند. دارای ماده‌ی ژنتیکی یا همان هسته‌ی DNA هستند و در داخل سلول‌ها به صورت انگلی زندگی می کنند و خارج از بدن موجود زنده قادر به رشد و تکثیر نبوده و از بین می روند. این ویروس‌ها بیشتر در آب های آلوده هستند و زمانی که به هر طریقی وارد بدن انسان می شوند شروع به رشد و فعالیت می کنند و بیماری‌های خطرناکی مانند بیماری های پوستی مانند خارش پوست، پسوریازیس، اگزما، فلج اطفال، مننژیت، بیماری های دستگاه تنفسی، انواع هپاتیت، قرمزی، التهاب و عفونت چشم ها که از بیماری های چشمی هستند را ایجاد می‌کند.

مصرف آب‌های آلوده و عوارض ناشی از آن

مطلب پایانی: با توجه به انواع مختلف بیماری ها که ناشی از مصرف آب آلوده می باشد و حیات انسان و جانداران را با خطر مواجه می سازد لازم و ضروری می باشد که نسبت به تامین آب سالم و استاندارد برنامه‌های دقیق با نظارت کامل اجرایی شود. یکی از موارد مهمی که کمک می کند تا آب سالم تامین و قابل دسترس باشد تصفیه آب های آلوده می باشد. تامین آب سالم با استفاده از دستگاه های تصفیه‌ی آب مخصوصا دستگاه تصفیه آب خانگی که با فیلترهایی که بر روی دستگاه نصب می‌شود اکثر آلاینده‌ها و عوامل بیماری زا را حذف می کند. در قسمت زیر به چند مورد از فواید تامین آب سالم با استفاده از دستگاه تصفیه آب اشاره می شود.    

          تخمین سلامت افراد

          کاهش احتمال بروز انواع مختلف بیماری های قلبی، گوارشی و ….

          کاهش بروز آلزایمر در افراد بزرگسال

          بهبود طعم و بوی آب و چای و ….

          صرفه جویی در هزینه های آب

          حفاظت از محیط زیست

 

 

 

دستگاه تصفیه آب خانگی

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *