آشنایی با علت خرابی گیج دستگاه تصفیه آب

فشار سنج یا گیج تصفیه آب

در دستگاه های تصفیه آبی که به روش اسمز معکوس کار میکنند ، فشار لازم برای فعالیت فیلتر ممبران توسط پمپ تامین می شود. از فشار سنج در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس برای تعیین میزان فشار تولید شده توسط پمپ استفاده خواهد شد. فشار سنج دستگاه تصفیه آب را می توان به عنوان یکی از قطعات حفاظتی دستگاه نام برد. وجود فشار سنج یا گیج ضروری نبوده اما به مصرف کننده کمک میکند که پایش منظم عدد نشان داده شده توسط گیج را انجام دهد. همچنین با دقت به تغییرات آن ، بصورت زود هنگام متوجه عیوب ایجاد شده در دستگاه شود. همچنین وجود آن در هنگام تعمیر دستگاه و عیب یابی به افراد کمک به سزایی خواهد نمود.

پرشر گیج یا گیج فشار

فشار سنج یا گیج دستگاه تصفیه آب

به طور معمول از دو نوع گیج فشار (فشار سنج)در دستگاه تصفیه آب استفاده می شود :

–  گیج فشار خشک

–  گیج فشار عقربه ای روغنی

که نوع دوم کارایی بهتری دارد و روغن گیلیسیرین آن باعث جلوگیری از ارتعاش عقربه ها می شود. درواقع به کمک این قطعه می توان فهمید که آیا فیلتر مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب فیلتر ممبران سالم است یا خیر ؟ پمپ دستگاه تصفیه آب درست کار می کند یا خیر ؟ دستگاه تصفیه آب خاموش است یا خیر ؟ وغیره

محل قرار گیری فشار سنج بعد از فیلتر مرحله سوم دستگاه تصفیه آب فیلتر کربن بلاک و قبل فیلتر مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب فیلتر ممبران می باشد.

سوالی که ممکن است برای اکثر مصرف کنندگانی که دستگاه تصفیه آب با گیج دارند، پیش بیاید این است که این گیج فشار چه عددی را باید نشان دهد!

اینجا را هم بخوانید   فیلتر رزین

اگر دستگاه تصفیه آب در سلامت کامل باشد فیلتر ممبران آن نقص نداشته باشد و عمر فیلتر ها تمام نشده باشد باد روی ۶ بار یا ۸۵ PSI نشان دهد در غیر این صورت یک نقصی دارد. البته این نکته را متذکر شویم که به طور کلی فشار باید بین ۵۰ PSI تا ۱۵۰ PSI  باشد و عدد مشخصی ملاک نیست.

در حالتی که دستگاه خاموش باشد و این دستگاه شیر برقی استفاده کند عدد ۰ را نمایش می دهد و اگر از چهارراهی استفاده کرده باشد فشار آب کل ساختمان ( ۲۰ PSI ) را نشان می دهد.

نمایش عدد بالای ۱۵۰ PSI  خیلی خطرناک و شرایط حادی است که دیده شده باعث ترکیدن هوزینگ ها شده است شما در این شرایط باید به سرعت دستگاه را خاموش کرده و با تکنسین های شرکت کاسپین ارتباط عرشیا CCRA  در تماس باشید تا کارشناسان به شما عزیزان کمک کنند.

نمایش عدد پایین تر از ۵۰ PSI  یکی از علائم نقص فیلتر مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب فیلتر ممبران می باشد و اگر کمتر از ۲۰ PSI  نشان دهد ممکن است زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب رسیده باشد.

گاهی گیج فشار خراب میشود . خراب شدن آن چند حالت است .

۱- اعداد را بیشتر از مقدار واقعی نشان میدهد .

۲- عدد بر روی مقداری مشخص ثابت شده است و تکان نمیخورد .

۳- گیج فشار بر روی صفر قرار دارد و هیچ تغییری نمی کند .

۴- سیاه شدن صفحه نمایش و فضای درون گیج فشار

۵- لرزش بسیار شدید عقربه و نوسان داشتن آن

رفع ایراد گیج فشار :

اگر مورد اول و دوم برای گیج فشار پیش بیاید ، تعمیرش بسیار سخت است و حتما نیازمند علم و تجربه بالایی است و در اکثر مواقع کسی اقدام به تعمیر آن نمیکند مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشد .

اینجا را هم بخوانید   آب شیرین کن صنعتی( تصفیه آب صنعتی )

در مورد مشکل سوم که شایع نیز می باشد ، دو حالت ممکن است رخ داده باشد :

الف : روزنه ورودی به گیج فشار ، مسدود شده باشد و همین موضوع سبب می شود که سیال یا آب وارد گیج فشار نشود و طبیعتا عدد صفر را نمایش خواهد داد . برای رفع این مشکل ، باید از درون هوزینگ سوم که گیج فشار درون آن پیچ شده است ، با یک سوزن یا شیء نوک تیز ، مسیر روزنه را باز کنید . این روزنه به دلیل ایجاد جرم و رسوب مسدود میشود .

ب : ممکن است قطعات داخلی خراب شوند یا ارتباطی از بین برود و همین موضوع سبب موجب شود که عقربه حرکتی نکند . تعمیر در این حالت کار سختی است

در حالت چهارم یعنی سیاه شدن صفحه نمایش و فضای داخلی ، کافی است که روغن یا گلیسیرین درون گیج را تخلیه کنید و با روغن جدید جایگزین کنید . با گذشت زمان کیفیت روغن یا گیلیسیرین افت پیدا کرده و تغییر رنگ داده است .

در حالت پنجم ممکن است این مشکل از کم شدن سطح روغن و گیلیسرین باشد که در این صورت بهتر است که کمی به گیج اضافه کنید . البته یکسری گیج های فشار هم هستند که کلا بدون روغن هستند به آنها گیج خشک گفته میشود . این نوع گیج های فشار معمولا کمی لرزش و پرش عقربه دارند . پرش و لرزش عقربه میتواند از پمپ نیز باشد که به علت کار کردن غیر یکنواخت ، باعث بالا و پایین رفتن فشار میشود .

 لطفا نظرات و سوالات خود را با ما و دیگران در میان بگزارید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *