پرشر گیج یا گیج فشار

پرشر گیج یا گیج فشار

پرشر گیج یا گیج فشار (فشارسنج، Pressure Gauge )

پرشر گیج یا گیج فشار دستگاهی است برای سنجش میزان فشار که در بیشترین مواقع از مکانیزم مکانیکی استفاده می‌شود. درتمامی مکانیزم‌های مکانیکی، پرشر گیج یا گیج فشار (Pressure Gauge ) با تغییر حالتی که المنت اندازه‌گیری کننده در اثر تغییرات فشار پیدا می‌کند و انتقال این تغییر حالت به یک عقربه نشانگر که بر روی یک صفحه کالیبره شده و بر اساس تغییرات رنج فشار مندرج گردیده است ، میچرخد و به سادگی مقادیر فشار در محدوده وسیعی از خلا تا ۱۰۰۰ بار را اندازه‌گیری می‌کند.

روش های اندازه‌گیری مکانیکی فشار :

لوله بردون Bourdon Tube
لوله‌های بردون فلزی و حلزونی (Helix & Sprial Bourdon Tube)
بیلوز (Bellows)
دیافراگم و کپسول (Capsule & Diaphragm)
مانومتر (Manometer)

لوله بردون –C (C-Bourdon Tube )

مزایا:

پاسخ سریع ( ۰.۱ ثانیه برای تمام محدوده)
حساسیت خوب
محدوده کاری وسیع
ارزان بودن
اندازه‌گیری مستقیم فشار

معایب:

فقط برای نمایش محلی و به صورت گیج
غیر خطی بودن به میزان ۰.۵ درصد تمام محدوده
عمرمحدود به ازای شوک یا لرزش مداوم
هیسترزیس در حدود ۰.۲ تا ۰.۵ در فرایندهایی با فشار متناوب.

لوله بردون فنری و حلزونی(Helical & Spiral Bourdon Tube ):

مزایا :

دقت و حساسیت بیشتر
استقامت بالا در برابر فشارهای بالاتر از محدوده کاری

معایب:

گران قیمت بودن

بیلوز (Bellows )

اندازه‌گیری فشار با Bellows یکی دیگر از روش‌های اندازه‌گیری فشار می‌باشد، المان Bellows یک عضو یک المان انبساط‌پذیر (الاستیک) آکاردئونی یک تکه است که معمولاً به شکل یک لوله نازک موجدار شبیه آکاردئون ساخته می‌شود و عمکلردی مشابه یک فنر مارپیچی دارد . خاصیت الاستیکی آن دقت اندازه‌گیری نیروی حاصل از فشار را کم می‌کند و از این رو به آن فنر اضافه می‌کنند.در یک دستگاه اندازه‌گیری از این نوع وقتی فشار تغییر می‌کند، نیروی وارده به فانوسی، باعث انقباض و یا انبساط فانوسی شده و موجب حرکت انتهای آزاد آن می‌شود. این جابجایی متناسب با فشار اعمالی است و می‌تواند به‌طور مستقیم تغییرات فشار را توسط یک عقربه به نمایش بگذارد و یا توسط یک ترنسدیوسر، یک سیگنال الکتریکی متناسب با فشار تولید کند.

اینجا را هم بخوانید   دستگاه آب شیرین کن

دیافراگم و کپسول (Diaphragm & Capsule )

دیافراگم یک دیسک انعطاف‌پذیر است که می‌تواند مسطح یا به صورت موج‌های متحدالمرکز باشد. کپسول شامل دو دیافراگم است که از روی محیط به یکدیگر جوش داده است و دارای دو نوع می‌باشد:
محدب (Convex )
تودرتو (Nested )
با اعمال فشار به ورودی تجهیز ، سطح دیافراگم دچار برآمدگی شده و حرکت رو به بالایی خواهد داشت ، حال این حرکت دیافراگم می‌تواند سبب چرخش یک عقربه شود.

مانومتر (Manometer ):

فشار

وسیله است برای اندازه‌گیری فشار از ستون مایعی که معمولا آب یا جیوه می‌باشد.
ارتفاع این ستون مقدار فشار را نشان می‌دهد. در صورتی که در مانومتر از جیوه استفاده شده باشد، آن را مانومتر یا فشارسنج جیوه ای و اگر از آب استفاده شده باشد آن را فشارسنج آبی می‌نامند.
ساده‎ترین شکل مانومتر یک لوله U شکل پر شده از مایع است.
اختلاف ارتفاع ، فشار فرایند بر حسب میلی‌متر آب یا میلی‌متر جیوه است.
مانومترها بیشتر در آزمایشگاه‌ها برای نمایش محلی استفاده می‌شود.

انواع پرشر گیج یا گیج فشار

پرشر گیج یا گیج فشار

از جمله مهم‌ترین کمیت‌های مورد اندازه‌گیری در واحدهای صنعتی ، اعم از واحدهای پتروشیمی ، پالایشگاه‌ها ، صنایع غذایی ، صنایع بهداشتی و دیگر صنایع کمیت فشار می‌باشد ، از این‌رو همواره نیازمند تجهیزاتی هستیم تا با توجه به شرایط محیطی و استانداردهای مربوط بتوانند فشار سیستم را اعلام کنند و با توجه به آن عمل کنند.