آنتی‌اسکالانت یا ماده ضد رسوب R.O

آنتی‌اسکالانت یا ماده ضد رسوب R.O

آنتی‌اسکالانت یا ماده ضد رسوب R.O چیست؟

تعریف

آنتی‌اسکالانت ماده‌ای شیمیایی است که در پاک‌سازی و از بین بردن مواد شیمیایی سخت شده که برروی غشاهای تصفیه آب و… استفاده می‎شود و تقریبا به شکل حلال عمل می‌کند.

این کلمه از Scaling  ریشه گرفته و  Anti scalingکه یعنی ضد پوسته پوسته شدن یا ضد سخت شدن.

هر سیستم غشائی نظیر سیستم RO به‌طور طبیعی بر اثر موجود مواد معلق، املاح محلول و پارامترهای میکروبی موجود در آب خوراک دچار گرفتگی می‌شود که این امر لزوم در نظر داشت پیش تصفیه فیزیکی و شیمیایی صحیح سیستم را ضروری می‌سازد.

فرایند ترسیب عبارت از نشست نمک‌های کم محلول روی سطح غشاء و فولینگ عبارت از تجمع مواد معلق جامد و میکروارگانیسم‌ها روی سطح غشاء می‌باشد. فولینگ در سیستم‌های RO یک پدیده طبیعی تلقی می‌شود که با عملیات پیش تصفیه و فیلتراسیون مناسب و شستشوی شیمیائی در مواقع نیاز قابل کنترل است.آنتی‌اسکالانت ،لایه‌گذاری شیمیایی ( Scaling ) ناشی از ترکیبات معدنی محلول در آب همچون کربنات کلسیم (CaCO3) ، سولفات کلسیم (CaSO4 )، سیلیکا (SiO2) یا دی اکسید سیلیکون ، سولفات باریم (BaSO4) و … می‌تواند موجب محدودیت راندمان کاری سیستم‌های فیلتراسیون غشایی، افزایش فشار و درنتیجه افزایش مصرف انرژی و هزینه‌های مرتبط با آن، کاهش کیفیت آب بدست آمده، شستشوها و از کارافتادگی‌های مکرر می‌شود . لازم به ذکر است عمر مفید فیلترهای غشایی بر اثر پدیده‌هایی چون لایه‌گذاری شیمیایی ( Scaling ) کاهش می‌یابد .

اطلاعات فیزیکی آنتی‌اسکالانت یا ماده ضد رسوب R.O

  • شکل ظاهری و بو: مایع زرد رنگ
  • نقطه جوش: ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد
  • وزن مخصوص:-۱.۱۶۵ ۱.۱۴ کیلوگرم بر لیتر
  • قابلیت انحلال در آب: به‌طور کامل به هر نسبتی در آب حل می‌گردد .
  • اسیدی: PH
  • نقطه اشتعال: ندارد.

مواد ضد رسوب ممبران اسمز معکوس

نام ماده

کاربرد

ویژگی‌ها

مشخصات فیزیکی

RO-100 بازدارنده رسوب ممبران اسمزمعکوس جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم، فسفات کلسیم و آهن، قابل استفاده تا اندیس لانژلیر حدود ۲ و سیلیس پایین و سولفات پایین تا متوسط،

مقدار مصرف: حدود ppm8-2

رنگ: زرد یا کهربایی کمرنگ

دانسیته در دمای

°C20: 14/1-09/1

pH محلول: کمتر از ۳

RO-110 بازدارنده رسوب ممبران اسمزمعکوس جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم، فسفات کلسیم، آهن و نیز سولفات و سیلیکای پایین تا متوسط، قابل استفاده تا اندیس لانژلیر حدود ۵/۲،

مقدار مصرف: حدود ppm8-2

رنگ: زرد کمرنگ

دانسیته در دمای

°C20: 11/1-06/1

pH محلول: کمتر از ۲

RO-120 بازدارنده رسوب ممبران اسمزمعکوس جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم، فسفات کلسیم و آهن و نیز سولفات و سیلیکای پایین تا متوسط، قابل استفاده تا اندیس لانژلیر حدود ۵/۲ و قلیائیت پایین تا متوسط،

مقدار مصرف: حدود ppm5-2

رنگ: کهربایی یا زرد

دانسیته در دمای

°C20: 25/1-18/1

pH محلول: کمتر از ۳

RO-140 بازدارنده رسوب ممبران اسمزمعکوس دامنه کاربرد بسیار گسترده و قابل استفاده در تمامی دستگاه‌های اسمز معکوس با آب‌های خام متفاوت (حتی آب دریا) و تا اندیس لانژلیر حدود ۵/۲ و مقدار سیلیکای حدودppm120،

مقدار مصرف: حدود ppm8-2

رنگ: کهربایی یا زرد

دانسیته در دمای

°C20: 15/1-11/1

pH محلول: کمتر از ۵

RO-160 بازدارنده رسوب ممبران اسمزمعکوس جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم‌های اسمز معکوس و  نانوفیلتراسیون که با آب دریا تغذیه می‌شوند و نیز آب‌هایی که دارای سولفات، سیلیکا، باریم و استرونسیم بالا هستند، قابل استفاده تا اندیس لانژلیر حدود ۳ و مقدار سیلیکای حدود ppm130 مقدار مصرف: حدود ppm5-1 رنگ: کهربایی یا زرد

دانسیته در دمای

°C20: 25/1-16/1

pH محلول: کمتر از ۴

RO-180 بازدارنده رسوب ممبران اسمزمعکوس ضدرسوب قلیایی برای جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم‌های اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون با انواع مختلف آب خام (لب شور، سیلیکای بالا، سولفات بالا، دریا و…) ، قابل استفاده تا اندیس لانژلیر حدود ۳ و مقدار سیلیکای حدود ppm130

مقدار مصرف: حدود ppm8-2

رنگ:

قهوه‌ای یاکهربایی

دانسیته در دمای

°C20: 15/1-10/1

pH محلول: ۱۳-۱۰

نحوه عملکرد و فعالیت آنتی‌اسکالانت

نحوه عملکرد آنتی‌اسکالانت یا همان ماده ضد رسوب زا به شکل مختل کردن انباشت تولید رسوب است. به این صورت که ماده شیمیایی در بدنه و ساختار شیمیایی خود باعث کاهش سرعت واکنش قلیائی می‌گردد و همچنین مقدار سرعت ته‌نشینی یون‌های فلزی محلول در آب را کند می‌کند.

آنتی‌اسکالانت به آلاینده‌ای موجود در آب می‌پیوندد. از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلوگیری می‌نماید.

آنتی‌اسکالانت آلاینده‌ها را از داخل ممبران عبور داده، و این مواد را همراه پساپ از سیستم خارج می‌نماید.

  • پایداری: آنتی‌اسکالانت باید در ظروف پلی‌اتیلن و پلاستیکی استفاده گردد.
  • سازگار ناپذیری: قلیاها و آمین‌ها.

اهمیت استفاده از آنتی‌اسکالانت در سیستم های اسمز معکوس

به علت پدیده رسوب (scale) وگرفتگی (fouling) روی ممبران‌ها سرمایه‌گذاری روی مواد شیمیایی آنتی‌اسکالانت برای نگهداری از سیستم اهمیت فراوانی دارد .

از جمله موادی که روی غشای پلی‌آمید ( ممبرین ) رسوب می‌کنند، می توان به کربنات کلسیم (CaCO3)، سولفات کلسیم (CaSO4)، سولفات باریم  (BaSO4)، سولفات استرانسیم (SrSO4) و … تشکیل می‌شوند. نمونه‌هایی از رسوبات غیر متداول ولی به همان اندازه مشکل‌زا نیز رسوبات سیلیکا (SiO2) و فلورید کلسیم (CaF2)  هستند.

بدون روش‌های جلوگیری از رسوب، ممبران‌های اسمز معکوس (RO) و میزان دبی عبوری از بین المان‌های ممبرین در نتیجه رسوب بخشی از نمک‌های محلول دچار گرفتگی خواهند شد.

مضرات پدیده رسوب و گرفتگی روی ممبران‌ها

  • کاهش عمر ممبران و تعویض زود هنگام  و درنتیجه تخریب آن
  • کاهش تولید و کیفیت آب تصفیه شده
  • افزایش هزینه بهره‌برداری از دستگاه اسمز معکوس

 

تزریق آنتی‌اسکالانت و جلوگیری از پدیده رسوب

افزایش حجم و ضخامت رسوبات باگذشت زمان باعث کاهش جریان آب می‌شود . برای کاهش موادی که روی ممبران‌ها می‌نشیند از  آنتی‌اسکالانت‌های اسمز معکوس استفاده می‌شود.

آنتی‌اسکالانت به آلاینده‌های موجود در آب می‎پیوندد و از اتصال و چسبندگی آنها به به سطح ممبران جلوگیری می‌نماید، و آلاینده‌ها را از داخل ممبران عبور داده و همراه پساپ از سیستم خارج می‌نماید.

نحوه تزریق آنتی‌اسکالانت

محل تزریق آنتی‌اسکالانت در سیستم‌های آب شیرین کن به روش اسمز معکوسRO  بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی می‌باشد ، تا با عملکرد آن رسوب‌گذاری کمتری بر روی فیلترهای میکرونی انجام شود.

دوز تزریق آنتی‌اسکالانت

مقدار دوز تزریقی  با توجه به آنالیز آب خام ورودی، میزان جریان، دما و  pHآب متفاوت می‌باشد و می‌توان مقدار دوز تزریقی آنتی‌اسکالانت را از طریق نرم افزار COROLA.T  بدست آورد. به طور معمول میزان تزریق آنتی‌اسکالانت‌‌ها در محدوده ۱ الیppm 6 می‌باشد .

معایب استفاده از آنتی‌اسکالانت نامرغوب

  • افزایش تعداد شسشتوی ممبران
  • کاهش طول عمر ممبران
  • تعویض زود هنگام
  • کاهش ظرفیت تولید

شرایط حمل و نگهداری آنتی‌اسکالانت

– آنتی‌اسکالانت باید در محل‌های خشک و خنک و درجه حرارت متعادل نگهداری شود.

– از تماس با پوست و چشم پرهیز گردد.

– از وسایل حفاظت فردی نظیر دستکش، ماسک و محافظ صورت استفاده شود.

عوارض ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی

– اثرات استنشاقی: باعث التهاب بینی و گلو می گردد محرک سیستم ریوی می‌باشد.

– اثرات پوستی: می تواند باعث التهاب پوستی گردد.

– اثرات چشمی: می‎تواند باعث سوختگی و صدمات دائمی به چشم گردد.

– اثرات بلع: در صورت بلعیده شدن دارای اثرات زیان‎آور است و ممکن است باعث سوختگی در معده و روده شود.

جهت اطلاع از قیمت آنتی‌اسکالانت و مشاوره با واحد فروش شرکت تماس حاصل فرمایید:

۰۹۱۲۲۵۳۳۶۶۷ * ۰۲۵۳۶۶۵۶۷۷۴

اینجا را هم بخوانید   آنتی اسکالانت