دستگاه اسمز معکوس

شرح دستگاه

دستگاه اسمز معکوس می‌تواند ۹۹ درصد مواد معدنی حل شده و  ۹۷درصد مواد آلی و کلوییدی آب را حذف کند.

نحوه کارکرد سیستم:

نحوه‌ی کارکرد به این ترتیب می‌باشد که آب ورودی به کمک پمپ به محفظه‌ها که غشاها در ان قرار دارند منتقل می‌شود و به دلیل وجود فشار اسمزی قبل از غشاها آب خالص از غشا عبور کرده و نمک‌ها و املاح در پشت غشا تجمع می‌یابند و نهایتاً این شوراب از سیستم خارج می‌گردد.

 

در واقع آب ورودی با فشار از قسمت بیرونی غشاها وارد شده و با از دست دادن املاح، وارد لوله مرکزی انتقال آب تصفیه شده می‌گردد. شوراب خروجی داری املاح محلول با غلظت بسیار زیاد می‌باشد.برای افزایش بازده سیستم می‌توان از شوراب خروجی به عنوان آب ورودی برای یک سیستم اسمز معکوس دیگر استفاده کرد.

اجزاء

یک دستگاه اسمز معکوس شامل اجزا اصلی زیر می‌باشد:

  1. ۱٫ واحد پیش تصفیه
  2. پمپ فشار بالا
  3. مجموعه ی غشاها
  4. واحد شستشوی خودکارCIP

در این واحد معمولاً از فیلتر شنی و فیلتر کربنی به منظور جداسازی ذرات بزرگتر و همچنین برای از بین بردن آلودگی‌های میکروبی و جلوگیری از رسوب‌گذاری بیولوژیک  استفاده می‌شود.

دستگاه اسمز معکوس

  •      پمپ:

پمپ‌ها به منظور خنثی کردن فشار اسمزی و جبران افت فشار ناشی از وجود غشاء و تجهیزات موجود درمسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  •    مجموعه غشاها

در واقع کار اصلی تصفیه توسط این قسمت انجام می‌شود که شامل پوسته (وسل) و ممبران‌هایی از جنس پلی آمید و پلی استر و… می‌باشد.

اینجا را هم بخوانید   سختی‌ گیرهای مغناطیسی

دستگاه اسمز معکوس

  •   واحد شستشوی خودکار CIP

 این واحد در مواقعی که سیستم اسمز معکوس از مدار خارج گردیده و آب ورودی نداشته باشیم شروع به کار می‌کند و مواد شیمیایی (غالباً آنتی اسکالانت) از طریق تانک (CIP) وارد ممبران‌ها شده و نمک‌های رسوب داده شده در بین الیاف غشاء خارج می‌گردند.

در سیستم‌های اسمز معکوس از دوزینگ پمپ‌ها برای افزودن مواد آنتی اسکالانت و همچنین تزریق اسید یا باز استفاده می‌شود.

باتوجه به کمبود آب امروزه بسیاری از کشورها به دنبال یافتن روش‌های نوین تصفیه آب هستند. روش فوق یکی از روش‌های پیشنهادی می‌باشد، چرا که این روش  قادر به تبدیل ۳۵ درصد آب شور (دریا) به آب شیرین بوده و همچنین قابلیت تبدیل ۸۵ درصد آب‌شور به آب شیرین را نیز دارد.

امروزه دستگاه اسمز معکوس با توجه به مزیت‌های زیادی که نسبت به سایر روش‌ها از جمله روش‌های تقطیری دارند به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه اسمز معکوس

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *