پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسان

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسان

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسان در اماکنی که حجم فاضلاب روزانه کمتر از ۵۰۰ مترمکعب باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی از نظر جنس سازه دارای انواع گوناگونی است.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسان از نظر جنس سازه

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی از نظر جنس سازه دارای انواع گوناگونی است. از جمله:

  1. پکیج فلزی تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی، ۲. پکیج پلی‌اتیلنی تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی، ۳. پکیج فایبرگلاس تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی، ۴. تصفیه خانه بتنی فاضلاب.

 

  1. پکیج فلزی تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی

پکیج‌های فلزی تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی از فولاد ST37 و یا ST52 ساخته می‌شود. ورق‌های دیواره و کف با پروفیل و در برخی از موارد با ناودانی مهار می‌شوند تا مقاومت سازه‌ای پکیج تصفیه فاضلاب را حفظ کنند. پس از اتمام عملیات ساخت تمامی سطوح پکیج سند بلاست می‌شود. سپس به وسیله ایرلس( Airless ) سه لایه رنگ‌آمیزی می‌گردد. در سطوح داخلی سه لایه رنگ به ترتیب زینک‌ریچ‌اپوکسی، لایه میانی وکولتاراپوکسی و در سطوح خارجی که در تماس با محیط هستند سه لایه رنگ زینک‌ریچ اپوکسی و پلی‌اورتان زده می‌شود. پایپینگ این پکیج‌ها از جنس گالوانیزه، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن می‌باشد.

  1. پکیج پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی

این پکیج‌ها در جاهایی که رطوبت بالاست و امکان پوسیدگی فلز در آنجا زیاد است و یا در جاهایی که می‌خواهند به صورت دفنی سیستم تصفیه فاضلاب را اجرا کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازه پکیج از جنس پلی‌اتیلن گرید ۱۰۰ می‌باشد. این پکیج به دو صورت کورتیوب و اسپیرال تولید می‌شود. پایپینگ این پکیج می‌تواند گالوانیزه، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن باشد.

  1. پکیج فایبرگلاس تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی

در جاهایی که حساسیت محل تصفیه‌خانه به دلیل شرایط محیطی بسیار بالاست از پکیج تصفیه فاضلاب از جنس فایبرگلاس استفاده می‌شود. پکیج تصفیه فاضلاب ساخته شده از فایبرگلاس در برابر تمامی ترکیبات موجود در فاضلاب مقاوم است.

  1. تصفیه‌خانه بتنی فاضلاب

در اماکنی که حجم فاضلاب تولیدی بالاست استفاده از تصفیه‌خانه بتنی فاضلاب در مقایسه با سایر گزینه‌های موجود  مقرون به صرفه می‌باشد. نحوه اجرای تصفیه‌خانه‌های بتنی فاضلاب به دو صورت مدفون و سطحی است.

اینجا را هم بخوانید   نحوه عملکرد سختی‌گیر دوبلکس

واحدهای پکیج تصفیه فاضلاب

واحدهای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی شامل موارد زیر است:

آشغال‌گیر، دانه‌گیر، مخزن متعادل‌ساز، ایستگاه پمپاژ، واحد بیهوازی، آنوکسیک، هوادهی، ته‌نشینی، کلر زنی و فیلتراسیون.

آشغال‌گیر

جهت جلوگیری از ورود ذرات درشت به پکیج تصفیه فاضلاب از آشغال‌گیر استفاده می‎شود. ورود ذرات درشت باعث خرابی پمپ‌ها و گرفتی لوله‌های خروجی می‌شود.

دانه‌گیر

جهت جلوگیری از ورود ذرات شن و ماسه از دانه‌گیر استفاده می‌شود. ورود ذرات شن و ماسه در کوتاه مدت باعث گرفتی دیفیوزرهای هوادهی می‌شود. به علاوه  در دراز مدت باعث پر شدن واحدهای مختلف پکیج تصفیه فاضلاب می‌گردد.

مخزن متعادل‌ساز

حجم فاضلاب ورودی به پکیج تصفیه فاضلاب در طول شبانه روز از لحاظ کمی و کیفی متغییر است. به علت متغییر بود حجم فاضلاب ورودی برای جلوگیری از وارد شدن شوک‌های هیدورولیکی و آلی از یک مخزن متعادل‌ساز استفاده می‌شود.

ایستگاه پمپاژ

با توجه به اینکه لوله‌های انتقال فاضلاب و به طبع آن مخزن متعادل‎ساز نیز در زیر زمین اجرا می‌شود. و با عنایت به اینکه پکیج‌های تصفیه فاضلاب معمولاً بر روی سطح زمین قرار داده می‌شوند از یک ایستگاه پمپاژ جهت انتقال فاضلاب به داخل پکیج تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود.

واحد بی‌هوازی

از واحد بیهوازی جهت حذف فسفات از جریان فاضلاب استفاده می‌شود.

آنوکسیک

کاربرد آنوکسیک در حذف نیترات از جریان فاضلاب می‌باشد.

هوادهی

جهت هوادهی فاضلاب و انجام فرآیندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب جهت حذف آلاینده های موجود در فاضلاب بوسیله تغذیه میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌گردد.

ته‌نشینی

فرآیندهای انجام شده در واحد هوادهی منجر به تولید توده‌های بیولوژکی سنگینی می‌شوند. حذف این توده‌های بیولوژیکی از جریان فاضلاب به وسیله ته‌نشینی انجام می‌شود.

کلر زنی

جهت میکروب‌زدایی فاضلاب تصفیه شده و نیز جلوگیری از آلودگی منابع از کلر جهت میکروب‌زدایی پساب تصفیه شده استفاده می‌شود.

فیلتراسیون

کاربرد فیلتراسیون حذف مواد معلق و رنگ و بو است. برای حذف مواد معلق از فیلتر شنی استفاده می‌شود. حذف رنگ و بو با استفاده از فیلتر کربنی صورت می‎گیرد.

فرآیندهای ساخت پکیج تصفیه فاضلاب

فرآیندهای مورد استفاده در ساخت پکیج تصفیه فاضلاب شامل موارد زیر است:

اینجا را هم بخوانید   انعقاد و لخته‌سازی

فرآیند لجن فعال هوادهی گسترده، فرآیند MBBR، فرآیند IFAS، فرآیند A2O، فرآیند SBR و فرآیند MBR.

فرآیند لجن فعال هوادهی گسترده

تصفیه فاضلاب با روش لجن فعال با هوادهی گسترده پرکاربردترین روش ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب می‌باشد که به دلیل راندمان بالا در تصفیه و تولید لجن کمتر سبب استفاده از این سیستم می‌باشد.

ویژگی‌هایی که سبب استفاده از این سیستم شده عبارت اند از:

فرآیند MBBR

فرآیند MBBR همان فرآیند لجن فعال هوادهی گسترده می‌باشد که در آن جهت افزایش جمعیت میکروارگانیسم‌ها در حوض هوادهی و به دنبال آن افزایش راندمان تصفیه فاضلاب، از پکینگ مدیا معلق در حوض هوادهی استفاده می‌گردد. با رشد میکروارگانیزم‌ها بر روی مدیا و عدم خروج آنها از حوض هوادهی و افزایش نسبت میکروارگانیزم ها نسبت به فود موجود در فاضلاب عمل تصفیه به خوبی انجام میگیرد.

فرآیند IFAS

این روش مشابه روش MBBR می باشد.

با این تفاوت که اینبار از پکینگ مدیا ثابت در حوض هئادهی برای افزایش جمعیت میکروارگانیزم ها استفاده می شود.

فرآیند A2O

این فرآیند نیز همان فرآیند لجن فعال هوادهی گسترده است.

این فرآیند جهت حذف نیترات و فسفات از پساب خروجی دو واحد بی‌هوازی و آنوکسیک به ابتدای فرآیند لجن فعال اضافه شده است.

فرآیند SBR

این روش نیز همان فرآیند لجن فعال می باشد که تمامی فرآیندهای تصفیه در یک مخزن اتفاق می افتد.

معمولا در دبی های پایین از آن استفاده می‌شود.

اما در دبی‌های بالا نیز می‌توان از آن استفاده کرد که به دلیل مشکلات بهره برداری چندان توصیه نمی‌شود.

فرآیند MBR

این روش جز جدیدترین و پیشرفته ترین روش های تصفیه فاضلاب است.

خروجی این فرآیند به مراتب با کیفیت از سایر روش‌های تصفیه فاضلاب است.

اما هزینه اجرای آن بسیار بیشتر از سایر روش ها می‌باشد.

همچنین  هزینه نگهداری آن نیز زیاد است.

ممبران‌های آن هر چند سال بسته به نوع بهره‌برداری باید تعویض گردد و به یک اپراتور ماهر برای بهره‌برداری از آن نیاز داریم.